Grym dag!

Jag älskar verkligen den här tiden på året! Idag var det soligt och riktigt friskt i luften när jag tog ut hästarna och när jag red värmde solen och det var helt vindstilla och bara underbart väder. Början av hösten är en stor favorit hos mig. Därför red jag såklart ute idag när jag åkte till klubben i Orsa.
Helge är så jäkla lätt att åka med ensam. Han står still (jag har förstås lärt honom det) när jag gör ordning och är inte alls brydd över hästarna i hagarna eller på travbanan.
 
Vi skrittade fram i samhället runt klubben på asfalt. Det var både vanliga gräsklippare och robot, traktor med släp, trädfällning, travhästar på banan och sladdning av ridbanor med fyrhjuling så det blev mkt miljöträning vilket är jättebra! Jag tror inte på att hålla hästen borta från sånt den blir spänd för. Då blir det så mycket jobbigare om man blir utsatt för det ofrivilligt sen. Lika bra att lära hästen att saker händer och det är bara att vänja sig. Jag galopperade t ex förbi en gräsklippare på kanske 3 meters avstånd idag plus 10 meter från en traktor som lastade träd på sitt släp. Han blev såklart lite spänd men fortsatte ändå galoppera och så fort vi kommit förbi var allt frid och fröjd igen.
 
Jag passade på att galoppera på lite i friskt tempo på rakbanan när ingen travare var där. Det är sällan jag gör det hemma i skogen någon längre bit men där på en bred väg med bra underlag och bra sikt så galopperade vi på och jag tror att han tyckte det var skönt för han var så nöjd när jag gjort det fram och tillbaka två ggr i båda galopperna. Vänster får jag fortfarande hålla rumpan på plats i medan höger är jättebra.
 
Efter det gick vi in på lilla banan som var nysladdad och jobbade vidare med våra öppnor och åttkantiga volter. Personalen tvättade en fyrhjuling med vattenslang precis bredvid banan men Helge brydde sig inget. Skönt att han börjar bli avslappnad även med störningsmoment.
Han var jättefin i traven så jag nötte inte så mycket. Fick till helt ok öppnor i båda varven och sist skrittade vi på asfalten igen.
 
Fantastisk ridtur! Vädret, galoppa lite framåt, bra avslutning på banan, mjuk och lätt häst. Precis som jag vill ha det!
 
 
Här är vi ute och värmer på rakbanan.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0