2....eller 3 november.

Igår fick jag gå hem från jobbet vid 21.30 för att jag hade så ont i nacken och huvudet. Det satt i även idag så jag blev hemma från jobbet. Jobbar mkt fysiskt med tunga lyft osv så det skulle inte funka. Men det känns bättre nu på kvällen efter att jag gått en lång promenad med Helge plus ridit Grande en sväng barbacka på ängen. Blev beordrad rörelse utan att anstränga mig av sköterskan när jag sjukanmälde mig.
 
Helge gick jag 75 min med på grusvägarna vid sjön. I skogen ligger det lite snö och mina hästar har bara traktbrodd så grusvägarna som är snöfria var bättre. Helge var avslappnad och nöjd och jag med, gillar att ut och gå med hästarna, det är mysigt.
 
Var hem och vilade emellan men innan insläpp red jag som sagt Grande. Hade ett vanligt tredelat bett som han egentligen inte går bra på men senaste gångerna jag ridit honom på det har ha varit jättefin, speciellt idag! Jag fick säga till honom ganska rejält med innerskänkeln i början för den vill han inte acceptera, det är lika varje gång. När jag fått igenom innerskänkeln i båda varven var han jättefin. Frustade och var lyhörd och mjuk. T.o.m galoppen var han nöjd, han som brukar skjuta in rumpan och studsa på stället ibland. Det sitter väl fast lite för honom antar jag. Men som sagt, idag var han jättefin, verkligen! Min gamle man. Jag ska göra allt jag kan för att hålla igång honom nu. Han är ändå 24 år och ställs han av går det nog fort utför med muskler och kondis. Han behöver bli av med lite gräsmage men samtidigt lägga på sig lite över revbenen där han är något tunn. Ger honom extra protein i form och lusern och riskli, förutom massor med hö. Gräsmagen ska inte bantas bort, den ska tränas bort =)
 
Helge är också lite tunn. Muskelfattig i vanlig ordning men det kommer han nog alltid vara enligt Ingela (veterinär), man får göra det bästa för honom helt enkelt. Han får mkt lusern. Både i stråform och blötlagd pellets för att få i sig vätska när han äter det. Helge får kraftfoder fyra gånger om dagen för att dela upp det hela. Två-tre gånger hade nog räckt för SÅ mycket får han inte men jag vill inte ta några risker med den hästen. Han får även Re-leve, musli från Saracen med låga värden av socker och stärkelse samt Superflex, ett led-tillskott från Naf för hans hovleder.
 
Något jag inte ger mina hästar är b-vitamin. Vid pälssättning/fällning är det protein som behövs, inte b-vit. Det är att kasta pengarna i sjön säger de som forskar i ämnet. Och mina pengar håller jag hårt i. Typ. 
 
Imorgon ska jag rida Helge på ängen tänkte jag. Där är det fortfarande mjukt så lite skritt och trav där får bli bra. Ska åka till ridhus i helgen om vi hinner byta däck på transporten.
 
Förutom hästar och jobb så tar mitt matteplugg en del tid om dagarna. Jag läser matte 3b/c som ungefär motsvarar gamla matte C och D. På gymnasiet läste jag bara matte a och hade aldrig trott att jag ens skulle försöka mig på matte på den nivån jag är nu. För tillfället är det kul faktiskt! Jag har ju alltid haft svårt för matte, eller mitt huvud låser sig, jag blir förbannad/ledsen och känner mig värdelös, men nu är det kul! Jag ser det som en utmaning och VILL lära mig. Vill bli bättre och vill klara kursen. SKA klara kursen.
 
Nu ska jag hänga en tvätt, fixa en smoothie och lägga mig tidigt så huvudvärken kan släppa. Imorgon ska jag ut på galej med jobbet och vill vara pigg och kry.
 
 
Helge på dagens promenad.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0