Sår och foder.

När jag kom hem från Bollnäs efter jul hade Helge ett 5 cm långt sår på ena frambenet som såg riktigt tråkigt ut. Det hade behövt göras rent ordentligt långt innan jag såg det för att läka på bästa sätt men nu är det som det är och läker sakta men säkert, bara att hoppas att det inte blir något skit av det. I början var han halt men när jag klippt runt det och gjort rent ordentligt var han ohalt efter en dag, sen har jag skrittat och travat lite i några dagar. Han är ju ändå under igångsättning så jag behövde inte trappa ner hans motion nästan alls, bara en dag eller två. Hade dessutom Metacam hemma från förr som han fick i 4 dagar (på vets inrådan såklart). Nu har det stängt sig och svullnaden börjar gå ner. Var lite orolig för lymfangit ett tag då han var svullen i nästan hela benet emellanåt men det verkar gå åt rätt håll nu som sagt.
 
Har varit och hämtat en transport med hö för nån vecka sen och hästarna älskar det. Och jag med. Så skönt att bara ta in två balar i stallet och packa på 3 sek istället för från rundbalarna på höskullen. Hästarna har fri tillgång ute i hagen i sitt höhus. Bästa jag gjort på länge! Helge har även fri tillgång inne (får så mkt att han inte orkar äta allt, ca 10 kg delat på middag och kväll) och Grande får ca 3 kg på golvet när de går in, 3-4kg till kvällen plus 2 kg i småmaskigt hönät som han kan pilla med hela natten. Fri tillgång på hö borde alla hästar som kan få. Mycket grovfoder är så viktigt.
 
Helge får vetekli och lusernstrå på morgonen uppblött och lika till kvällen plus lusernpellets, betfor, mineraler och en näve havre med massa vatten så det blir en soppa. Ett bra sätt att få i hästen lite extra vatten.
Grande får lusernstrå och vetekli på morgonen, betfor, mineraler, vetekli plus havre i en soppa på kvällen.
Helge har varit väldigt tunn under hösten men nu med denna mat i en månad ca har han gått upp ganska mycket redan och börjar se riktigt fin ut. Mkt grovfoder alltså (vilket även lusernet är), endast lite kraftfoder och då ett enkelt kraftfoder utan massa konstigt innehåll.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0