Helge-status.

Har inte skrivit så mkt om min och Helges status på ganska lång tid så här kommer en liten update.
 
Har som sagt varit iväg mycket till ridhus med honom sista tiden. Vi fokuserar alltid på avslappning och det får ta den tid det tar. Tar det ett helt pass gör vi inget annat. Tar det fem minuter kan vi jobba på med annat. Senaste veckorna har det gått riktigt bra och nu är det inte fråga OM han slappnad av längre utan jag vet att han blir det, även om det är många hästar i ridhuset. Stort framsteg. Sen kan han fortfarande bli rädd och hoppa iväg men rider jag bara vidare så slappnar han av igen. 
 
Eftersom Helge är stor och rör sig stort och långsamt i sina gångarter tränar vi på motsatsen, att han ska bli kvickare, kortare, lättare fram och inte häva sig iväg när det blir jobbigt. Övergångar mellan trav och skritt samt tempoväxlingar där jag precis rider fram innan han saktar av till skritt jobbar vi mycket med. I galoppen rider jag mycket fram på långsidorna, kortar genom kortsidan, fram, korta, och gör också tempoväxlingar på volt.
Han är kvickare än för ett halvår sedan men än finns det mycket att hämta där så det är fokus nr 2 efter avslappningen, att han är lyhörd och kvick på mina hjälper. 
 
Idag när vi var i Orsa red jag en del innanför spåret och det märks att han inte är helt rak och bjuder 100% på både tyglarna för det blir något vingligt direkt vi kommer bort från väggarna, så det blir det mer fokus på framöver.
 
 
Gjorde några enkla byten och där behöver jag rida fram direkt i nästa galopp och inte rida för kort så det blir dålig kvalitet på galoppen. Väldigt bra in i avbrottet dock, kort, bärig galopp där han inte stretar emot alls utan är lätt och lydig. 
Traven börjar bli ganska jämn nu åt båda håll. Galoppen fortfarande svårare till vänster men små framsteg där med faktiskt. 
 
Imorgon rider jag nog ut i snön som äntligen kommit! 
 
Där är vi idag. Avslappningsdelen som varit störst fokus har vi kommit förbi, det sitter. Nu är det liksidighet, kvickhet och elastisk häst som gäller. 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0