Dagens dressyrträning.

 
 
Tränade ju för Göran Liljestam i Orsa idag. Det gick toppenbra! Vi fick jättebra hjälp och nu är tanken att jag ska rida för honom varje gång han kommer upp. Nu är vi redo tycker jag.
 
Jag värmde upp en halvtimme själv. Skritt 20 min i låg form där jag ville ha honom kvick för skänkeln och rund runt innerskänkeln. Travade på stora volter, galopperade i lätt sits ett varv i varje galopp sen fick han skritta på lång tygel några minuter innan vi satte igång träningen.
 
Göran gav oss direkt direktiv om att vara kvickare, växla upp och ner gångarterna hela tiden, ändra och aktivera. I höger varv kan vi se ganska trevliga ut. Spåra, ha lika stöd på båda tyglarna osv men till vänster är det svårare. Han skjuter ut vänster bakben och höger bog och blir därför lite stum på yttertygel och rundar sig inte. Jag fick hålla in ytterbogen med ytterskänkel, hålla honom rak i halsen och runda kroppen runt min innerskänkel så han fick under sig sitt bakben. Göran lät oss göra mycket öppnor i både varven i trav och öppnor till bakdelsvändning i skritt. Även öppnor i galopp men oj vad svårt det blir! Han byter och tycker det är SÅ jobbigt, men han tycker det är jobbigt att bara vara rak i vänster galopp så vi har mycket att träna på där ;) 
På de ytor vi inte red öppnor skulle jag ändra tempo i hela tiden. "Som om du inte kan bestämma dig vilken växel du vill köra i, byt hela tiden". Det gjorde vi nog ganska bra för han svarade fint och vi fick beröm. Fick ganska mycket beröm överlag faktiskt så det kändes bra, så jag inte tappat allt under mitt år som "icke tränande".
 
Han tyckte att Helge hade en bra takt i traven och att jag absolut kan plocka upp honom i formen nu. Som jag KÄMPAT för att få honom lång och låg och nu när vi kan det som ett rinnande vatten ska vi börja med nya svåra saker igen. Vi hade nog kunnat vara bekväma i det vi kan ett tag till hehe. Nä det är klart vi ska testa gränser, utamana och jobba vidare, annars kommer vi ingen vart. Skönt att höra det från en kunnig tränare bara så man inte hittar på massa tok på eget bevåg. Så hädanefter är det lång och låg form i början och slutet av passen. Däremellan en högre form, men med många pauser såklart, innan han blivit starkare där.
 
Läxa:
* Växla tempo HELA TIDEN. Oftare än jag hittills gjort och han ska svara DIREKT.
* Använda mig av öppnor i allt arbete. På bana som ute i skogen. Korta bitar med kvalité.
* Korta tyglarna och räta på mig.
 
Jättekul och motiverande träning!
 
 
Efter träningen gick jag med honom ett varv på travbanan och så fick han en dusch med linimentschampo innan vi åkte hemåt till Grande och gräshagen.
 
Sist men inte minst en liten hyllning till Andreas som red ut på Grande med mig igår. Han rider alltid barbacka och igår hade han bestämt sig för att träna på galoppfattningar (jag har ingen talan om hur vi lägger upp ridturen när Andreas är med, jag tycker bara att det är sjukt kul att han vill rida). I allafall så är han så himla duktig och Grande är så underbar som bara gör som han säger. Gulle dom!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0