Att vila.

Att vila. Att låta sin häst vila. Det betyder olika för olika personer. För en del betyder det att hästen bara går i hagen eller kanske att man joggar hästen ett enklare pass osv. För mig betyder vila promenad. Jag planerar aldrig in att Helge bara ska gå i hagen en dag. Sen blir det så ändå ibland såklart, om man reser bort etc och just av den anledningen behöver han inte stå mer än så. Känns han trött eller om jag vet med mig att vi haft en hårdare period så är får han promenera två dagar, sen bli tömkörd den tredje eller liknande.
 
MÅNGA skador/åkommor hästar har blir sämre av vila och kräver rörelse för att hållas i schack. Spatt, ryggproblem, pssm, etc, etc, etc. En häst är gjord för att röra sig mycket varje dag och bör få göra det. En ordentlig hage är såklart viktigt också. Usch jag mår dåligt av att bara tänka på alla hästar som står ute i pyttehagar 4 timmar om dagen och rids en timme, resten inne i boxen.
 
Om jag fick bestämma hade mina hästar varit ute från ca 06 till 22 ungefär. Med en upplyst ligghall med mycket halm, fri tillgång på hö, stor hage och sen hade de fått vara inne på natten i stoora boxar typ 4*8 m så de kan röra sig obehindrat.
 
Jag är både för och emot lösdrift. För på det sättet att en häst är inte gjord för att stå still inomhus. Emot för att man har svårt att veta om hästen ätit, druckit, gått på toa, har rymt och sådär. Det känns bäst i mattehjärtat att hästen har en box att bo i.  
Hade man inte haft ett liv hade hästarna gärna fått en promenad på en timme om dagen (inte skrittmaskin) samt ett ridpass om dagen också. Heltidsarbete att ha två hästar då haha.
 
Nu när Andreas flyttar tillbaka till Sthlm efter sommaren kommer Grande få mer uppmärksamhet igen. Jag har velat träffa A när vi väl har tid tillsammans så han har fått bara gå i hagen lite mer än önskvärt. Imorgon blir det dock två flugor i en smäll då A följer med och rider! Ska se om jag lyckas filma lite då.
 
 
Idag fick Helge skritta på hård grusväg 45 min efter två tuffa dagar på sand.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0