20 augusti

Första jobbveckan är avklarad och jag sitter i soffan med gröt i magen, stallet gjort och Helge motionerad. Om några timmar är det dags för min sträcka i Vasastafetten. Lite nervöst!
 
I torsdags var jag i Orsa med Helge och red i ridhuset. Vi filade vidare på öppnorna, förvänd galopp och mellangalopp på diagonalerna. Framåt går bra men att samla och göra ett bra avbrott - not so good. Han orkar inte än så vi får jobba vidare.
 
Andreas filmade lite och på filmen såg jag att jag MÅSTE rida fram mer. Det känns som om jag rider i ett bra tempo men nej, vi måste fram. Igår när jag red i skogen gjorde vi just det, red fram, ordentligt. Travade länge och väl och ville ha honom väl framme för skänkeln, kvick för skänkeln och ett högre tempo än vanligt, med inlägg av små tempoväxlingar. Han skyggade lite i början och tyckte det var ovant att trava så "fort", han får lite sämre takt iom att han är så spänd i bogen men när han rört igenom det blev det mkt bättre och idag när jag "tricktränade" (han lyfter frambenen och får en godis så han förknippar lyfta benen med något bra inför skoning osv) lyfte han både benen högt och enkelt så något fick vi nog lös igår.
 
Idag tog vi en promenad på 30 min sen får han vila resten av dagen. På´t igen imorgon.  Han behöver sin vila pga sina hovleder som jag är rädd om men samtidigt får han inte stå mer än en dag för det är inte heller bra för hans troliga pssm och hans spatt t ex. Det är en liten utmaning att få ihop ett rid-schema som innebär mkt rörelse och träning men ändå tar hänsyn till hans skadehistoria.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0