Mindre inspiration.

Inspirationen till att skriva här blir mindre och mindre just nu men nu var det ett tag sen så en rad eller två ska jag skriva ner. 
 
Har fått så många frågor om lösen och folk som saknar att läsa här så det är väl lika bra att låsa upp igen, iaf för ett tag. Har tagit bort några inlägg som inte alla behöver läsa men annars är det som vanligt här. Finns inte så väldigt mycket att skriva om bara men nu kan man iaf kika in här igen om man vill. 
 
Helges vardag ser ut såhär. Hage hela långa dagarna samt en promenad på 30-90 min varje dag. Han har varit väldigt spänd i ländryggen och även något öm så där har han fått shockwave 2 ggr nu, varav andra gången var idag. Det har gett väldigt bra resultat och Nino tyckte det var värt att även ge en tredje gång nästa vecka. Nino är verkligen toppenbra tycker jag. Inte rädd att testa nya saker och är ingen som tycker man ska dömma ut hästarna hur som helst. Det passar ju mig perfekt ;) Helge har ju shivering av den värre graden och blir väldigt lätt spänd i musklerna öht, speciellt ryggen och tillslut blir det såklart så spänt och hårt att det gör ont. Det gäller att få loss spänningarna så han inte går och avlastar och får ont på andra ställen också. När spänningarna är helt borta hoppas jag att han kommer kunna sätta muskler ordentligt och jobba korrekt med hela bakdelen.
Nu ska vi fortsätta promenera fram till sista besöket och är han fortfarande fräsch då får jag börja rida, och då blir det ny sadel. Har planerat in att råna en bank lagom till dess också. Handelsbanken blir det, för det är bara dom som har kontanter ;) 
 
Grande får följa med på en del av våra promenader men inte alla. Det är SÅ drygt att gå med båda samtidigt. Dels går Helge mycket fortare än Grande, dels ska Grande alltid på precis bakom en och inte bredvid, Helge ska bita och busa med Grande och blir de rädda för något samtidigt är man väääldigt liten där emellan. Han rörs iaf på 3-4 ggr i veckan på ett eller annat sätt. Sen rör de sig mycket i hagen också, på gott och ont, Helge är lite FÖR livlig. 
 
Idag red jag Grande nere på ängen och först var han så stel att han inte ville ta skänkeln alls. Han bara tjurade och gick emot så han fick bara trava i sakta mak rakt fram länge innan jag krävde nånting annat. Red över lite bommar sen, växlade ställning, red förvänd galopp, gjorde övergångar, ställde utåt, galopperade fram, åttvolter osv (allt på ett enkelt sätt, endast för att mjuka upp honom) och DÅ blev han jättefin! Han KAN verkligen bara man rider honom rätt och har lite tålamod. Avslutade Cornelia Rylén-style med trav på längre tyglar, inget stöd på ytter knappt utan bara böja igenom honom runt innerskänkeln och han bara följde med, mjuk som smör hela han, och det hör INTE till vanligheterna. Mest nöjd är jag att jag lyckades hålla förvända galoppen så bra. Han är en renodlad hopphäst egentligen och har väldigt lätt för byten och byter själv så fort man hamnar i "fel" varv i vanliga fall. Starkt gjort av honom faktiskt.
 
Helge fick en liten promenad bara. Testade lite hur han rörde sig efter behandligen och så. Han skulle trava hela tiden den lilla odågan =) 
 
Annars jobbar jag som vanligt, har tappat sönder min telefon igen, även det som vanligt, och har den här gången beställt en ny. Blev en lika fast 2 modeller nyare. Den ska få bo i ett kassaskåp som jag har i en isolerad låda som jag har i en ryggsäck som är inlindad i bubbelplast och skumgummi. Har pajjat displayen på min förra tre gånger så nu ska jag försöka vara mer försiktig. 
 
Så. Inte så mycket ni missat och det blir nog inte uppdaterat här lika ofta som tidigare förrän vi är igång igen.
 
 
Helge är lite hopplös när det gäller skaket utan ström när det finns gott gräs på andra sidan. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0