Upplägg.

Som jag har skrivit förut så har jag alltid en plan med min ridning. Jag vet vad vi ska fokusera på för dagen och även dagen efter och dagen efter det. 
Det är mycket variation, t ex en dag övar vi extra mycket på övergångar och små tempoväxlingar, nästa dag kanske vi klättrar, fortsätter på gårdagens arbete eller kör galoppintervaller för att tredje dagen gå en promenad på asfalt i en timme. Att variera träningsfokus och underlag tycker jag är SÅ viktigt för en hållbar häst. Nu kanske ni tänker att "ja men din häst är ju inte hållbar", men då kan ni tänka er hur han hade varit om jag INTE tänkt så mycket på det här. Efter vad han gått igenom och vad som fortfarande stör hans kropp så är det helt fantastiskt att han ens går att rida på öht. Dahlwinnie, hingsten Jeanna Högberg red fram till för ett tag sedan har blivit opererad i halskotpelaren på samma sätt som Helge blev för snart 8 år sedan och det är mycket osäkert om den kommer gå att använda i framtiden. Då kan ni tänka er att vetenskapen ändå är bättre nu är för åtta år sedan när Helge opererades. 
Jag är stolt över att ändå kommit så pass långt som vi gjort. Jag har faktiskt stor kunskap om det här med att få en hållbar häst, och det skulle nog vem som helst få efter alla igångsättningar och perioder av rehab vi haft. 

Det blev ett litet sidospår men grunden i min plan med min ridning på Helge är att få honom att bli stark och hållbar, på den nivå det är möjligt. 

Eftersom att han har sina svårigheter med spänningar i överlinje, bogar, spatt och tidigare problem med hovarna så får jag anpassa och fundera ut den bästa träningsformen för honom. 
Han mår absolut bäst av att röras på varje dag och han måste bli starkare hela han, men av hänsyn till hans problem får jag vara försiktig så det inte blir överansträngning istället. Därför har jag ett tredagars-upplägg där jag tar hänsyn till detta. 

Dag 1: Här vill jag mest få honom avslappnad och lugn. Känna att han lyssnar på min hjälper, är taktmässig och söker sig framåt, nedåt. En uppvärmning till dag två.

Dag 2:  Nu sätter jag lite högre krav, lite mer press. Gör lite jobbigare saker, pushar lite extra och vill ha honom i en trevlig form mellan hand och skänkel där jag kan variera takt och tempo hur jag vill. En styrketräningsdag helt enkelt. Detta är målet med dag ett också men dagen efter vila är det svårare.

Dag 3: Dag tre är det skritt som gäller. Antingen uppsuttet, tömkörning eller promenad, beroende på tidigare dagar. 

Ungefär så tänker jag. Inte för tufft men ändå så han får kämpa på lite och förhoppningsvis bli starkare ,sen vila.
Sen måste ju inte detta följas slaviskt, känner jag att han är trött blir det kanske tre dagar med skritt, reser jag bort får han ju vila helt och snart när marken blir hård får jag planera om. Kanske två dagar skrittjobb hemma sen ridhus tredje dagen. 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0