Ta-igenom-problemen-dag.

Vilodag igår (skritt en timme på asfalt) och därför en ganska oriden häst idag. Han var lite stretig och ville mest springa iväg. Skritten i början var jättefin men sen gick det mest utför. Galopperade en liten slinga med uppförsbackar så vi kunde öka galoppen lite och få honom att sträcka ut. Han är markbunden på så sätt att han inte rör igenom bogarna och lyfter benen ordentligt. Han är dock länge i luften då han har stor gång men det räcker ju inte. I helgen tänkte jag åka och rida bommar för att få hjälp med att han måste lyfta benen mer. Vattenträning någon dag också. Sen när snön kommer får man det lite gratis där med, och framöver när han orkar bära sig och sätta sig i övergångar och tempoväxlingar, vilket han inte gör nu. Vi jobbar mest på en stadig form rakt fram med ett fint stöd på bettet utan att bli tung eller stretig. Vi har börjat ställa lite åt båda håll men det är en bit kvar innan vi är framme. 
 
Idag iaf så tog det ju lite tid innan jag har honom där jag ville. Efter galoppen i backarna red jag hemåt men hann inte få honom på plats i traven så jag fick rida en liten sväng till och då blev han fin. Riktigt fin. Synd att det tar sån tid ibland, men det går inte att stressa, bara vara tydlig med vad man vill och vänta ut honom.
 
 
 
Fin morgon i morse!
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0