Värt besök.

Helge har blivit så himla fin efter kiropraktorn. Han var ju låst i ryggen på flera ställen men nu känns han mycket lättare att jobba med. Han känns inte alls framtung och inte stretig, inte ens när man rider ut med sällskap. Så glad att vi var med hos kiropraktorn. Hon kommer igen i juli och vi är anmälda till det tillfället också. 
 
Igår red jag en tur i skogen och Helge var lydig men något spänd. Galoppen är bättre än traven när jag rider i skogen och tvärtom på bana. Han var iaf lätt att reglera och släppte igenom ganska bra i traven på slutet när jag gjorde skänkelvikningar över vägen fram och tillbaka. 
 
Tog en promenad på 45 min med båda hästarna på kvällen innan de gick in. Varmt och soligt. A följde också med en bit <3
 
 
Idag red jag Helge på ängen hemma. Den är ca 30 * 50 m och perfekt att sitta och trimma på. Värmde upp på samma sätt som senast jag red i ridhus. Tagen bakdel på volt, öppna, skänkelvikning, halter. Han var jättefin redan från start. Mjuk i munnen och inte spänd öht. Traven börjar bli SÅ bra nu. Det enda jag har att klaga på på dagens pass är att han blir liiiite lite framtung i avsaktningen från galopp (till både skritt, trav och halt). Han är inte tillräckligt stark än och jag blir möjligen något hård i handen. Annars kändes galoppen jättebra, även vänster som är hans/vår svåra galopp. Red på rakt spår, gjorde en fattning, vände till höger eller vänster för ytter, rakt igen och en liten ökning, sen en förhållning, vända för ytter, rakrikta, halt och börja om. Jättebra övning för Helge.
Travade av på en stor åttvolt och då var han lite trött för jag fick honom inte riktigt att runda sig runt skänkeln först men när det var gjort skrittade vi och stretchade halsen åt båda håll sen var vi klara.
 
Medan jag red fick Grande gå i sommarhagen och äta gräs. Det var hans aktiviteter för idag =) 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0