Typiskt.

Helge har känts lite knackig bak på böjt spår sista veckan så därför var jag till Rättvik idag för att kolla upp det. Han har inte sett halt ut utan mer stel och konstig bak. Att han inte trampar igenom benen riktigt. Svårt att förklara men NÅGOT har jag sett/känt, utan att riktigt kunna säga exakt vad. Att det var bak och att det var högre än kotan visste jag, och jag hade misstanke om ett knä, möjligen båda. 
 
Ingela såg det också direkt och min misstanke om båda bak höll hon med om, plus att det inte var hov eller kota det var fel på. 
Eftersom Helge inte går att böja bak så tog vi plåtar på knän och haser samt böjde hovlederna fram som han haft problem med förr. Han reagerade inte nånting alls på hovlederna vilket kändes toppen! Irapen han fick förra året hjälpte verkligen. Tänk att han ändå behövt bli sprutad 6 ggr i hovlederna (3ggr kortison/tuppkam, 3 ggr irap) och nu 7 månader från sista irap är superfräsch. Ett så stort problem som det faktiskt varit som fick mvg idag. Skönt! Bra att jag inte är någon som ger upp så lätt =)
 
Båda hans knän var lena som en barnrumpa, alltså inga taggar what so ever. Glädjande besked då pålagringar eller andra problem med knäna brukar kunna göra rejält ont på hästarna. 
 
Dock hittades tyvärr fynd i båda haserna. Två glidleder som i stort sett växt ihop, med andra ord, spatt (inte tuppspatt). Inte så roligt att höra med det är en led som inte har så stor rörlighet ändå och med rätt ridning och vård kan han funka bra iallafall, om han svarar bra på behandlingen. 
 
Han är mitt lilla måndagsexemplar min Helge. Så mycket emot sig iom hans shivering och spända muskler som gör att han lätt snedbelastar osv. Man får ta det för vad det är och göra det man kan för att underlätta för honom. Så länge han är glad är jag det och jag kommer hjäpa honom ha ett bra liv så länge han vill det. Så länge han är så levnadglad som han är. I nuläget är det bara haserna som påverkar honom. Fram rör han sig toppenbra verkligen och inget annat stör honom heller för tillfället så det är inte så illa som det kanske låter. 
 
Nu är det bara att hoppas att kortisonet hjälper och så fortsätter vi därifrån. Han ska vila två dagar sen skrittas. Det är bra att hålla igång spatthästar och Helge har inte så värst ont av det. Han är mest stel. Han travade runt där på ridbanan hur glad som helst och tittade sig omkring. 
 
Jag är så glad att jag litar på min magkänsla och åker iväg när jag känner att något är fel, även om det knappt märks. Jag tror inte det är jag som åker för ofta, det är andra som åker för sällan. Det är MÅNGA hästar därute som är halta men deras ägare ignorerar det, eller märker det inte. Blir det inte värre behöver man väl inte få panik kanske och en del hästar är väldigt oliksidiga och ser inte fräscha ut pga det men ju tidigare man upptäcker ett fel desto lättare att åtgärda. 
 
Ingela sa att jag redan har en halv veterinär-utbildning haha. På gott och ont ;) Det var faktiskt lite kul att höra att en duktig veterinär tycker att jag är kunnig och vet vad jag håller på med. Jag hänger med på och vet redan nästan allt hon pratar om och hon håller även med om mina åsikter. Fast det här med spatten var lite nytt för mig då jag misstänkte att det var knäna och inte haserna men nu har jag redan läst en jäkla massa om spatt också. 
Hältor bak är svårare att se, särskillt dubbelsidiga, så jag är nöjd att jag har ett så bra öga för hältor. För det har jag faktiskt. Det har även Ingela bekräftat. Att titta på många hästar och se hur de rör sig i olika situationer är väldigt lärorikt och varje gång jag är hos veterinären brukar jag också titta på andra halta hästar för att lära mig hur en viss typ av hälta ser ut. Intressant! 
Helge idag t ex. Istället för att lyfta bakbenen och böja igenom haserna lyfter han rumpan/höften högre. Inte jättelätt att se den skillnaden om man inte är uppmärksam.
 
Man ser som sagt ofta halta hästar. Överallt på instagram bl a.
En häst behöver inte linka för att ha ont. Den kan ta kortare steg, släppa ner ett ben hårdare, böja ett ben mer än den andra, nicka med huvudet, spänna ryggen osv. Man behöver ett tränat öga och ha betraktat många hästar länge för att se vissa saker. 
 
Ja,ja nog om det för idag.
 
Ni som vill får hålla tummen för mig och Helge och ni som inte vill kan go fuck yourselves och fortsätta vara bittra. Tråkiga och missunsamma människor får inte plats i mitt liv ändå =) 
 
 
 
Mer kärlek än ord kan beskriva. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0