.....

Vilken dag det var igår alltså. Känner mig som en urvriden disktrasa idag, och det är nog inget mot vad stackars Helge gör.
 
Rättviksbesöket skrev jag ju om igår och bara det var ju lite jobbigt i sig, men på kvällen när vi precis gått och lagt oss ringde det från stallet och Helge hade fått kolik.
Åkte såklart dit direkt och Helge var mycket smärtpåverkad. Han var så svettig att han ändrat färg och var helt mörk, flåsade, slog med frambenen. Lena hade redan börjat gå med honom så jag ringde veterinären sen tog jag över och gick ca 30 min. Han lugnade sig relativt snabbt och ville gärna äta gräs (han fick bara ta en tugga, ett test hur pass dålig han var) och innan veterinären kom hade vi kollat temp, puls och försökt få i honom lite vätska, vilket inte gick. 
Tempen var 37,9 vilket är något högre än han brukar men inom ramen för normalt, pulsen 37 vilket också är normalt, mot det högre på skalan men ändå ingen fara. 
 
När veterinären kom mådde han ganska bra men fick ändå dropp, b-vitamin och kramplösande. Smärtstillande hade han ju redan fått tidigare i Rättvik så det fick han inte mer av. 
 
Tog en till promenad när droppet runnit igenom och så drack han och ville äta hö. Han fick lite och åt med god aptit sen åkte jag hem vid 01 för att komma tillbaka 03 och även då mådde han bra och ville ha hö. 
 
Släppte ut dem i morse och då verkade han också okej. Det återstår att se under dagen hur han mår.
 
Har såklart funderat på orsaken till att han fick kolik igår och jag tillsammans med två veterinärer tror att stress vid kliniken igår kombinerat med sederingen som stannar upp tarmen plus att han var hungrig när vi kom hem igår och åt kanske för fort. Det eller att han fick något olämpligt i sig när jag lät honom beta lite vid 19-tiden igår. 
 
Han hade "rovkiss" igår som en av min kära vänner hade uttryck sig (haha) men i morse var det mer fast, nästan som vanligt. 
En förstoppning kanske men mer troligt gaskolik. 
Får hålla extra koll nu några dagar. 
 
Det var ju inte optimalt att han gick så mycket igår med nybehandlade haser men kolik går före allt. Förhoppningsvis påverkar det inte tillfrisknandet ändå. Metacam-kuren han skulle fått avvaktar vi med eftersom han haft/har ont i magen. 
 
Lite tips om man har en häst med kolik.
 
*Beroende på hur dåligt den mår. Gå med den eller longera lugnt. Har den väldigt ont så tvinga den inte att springa. Promenera brukar jag föredra.
* Kolla slemhinnorna. De ska inte vara mörkröda, blåaktiga eller ljusbeiga. 
* Kolla pulsen. En häst ska ha mellan 25-40 slag i minuten ungefär. Börjar den få upp mot 60 ska man vara vaksam. 
* Ta tempen. Hästar ligger mellan 37-38 grader ca. 
* Ha paraffinolja och melass hemma så man lättare kan få i hästen vätska. 
* Har hästen långvariga problem med magen kan man testa olika tillskott som mag-tarm från Krafft, linfrökaka, osv och andra tillskott. I samråd med veterinär såklart för det kan ju finnas andra orsaker bakom magproblemen som inte löser sig med tillskott. 
* Ge den fri tillgång på hö. Den behöver aldrig gå hungrig och man minskar risken att få magsår radikalt, den kanske inte gräver och får i sig jord/sand etc.
* Alltid fri tillgång på fräscht vatten. 
* Får den pelletrerat foder kan man blöta upp det innan fodring så det sväller innan hästen har det i magen. 
* Ge den inte för mycket kraftfoder på en gång. Dela upp det på många gånger.
 
Meeeen de kan ju få kolik ändå så nu ska jag skicka prover till SVA och se om de hittar något. Han har kolik lite oftare än vad som är normalt tycker jag. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0