Trots eller inte?

Läste den här artikeln nyss: http://www.hippson.se/blogs/Flyt/index.htm
 
I stora drag handlar det om en häst som tydligt visat att något än fel men där tränare bedömt det som trots och veterinärer missat vad som var fel.
 
Jag tror att i ungefär 7 fall av 10 försöker hästen visa att den har ont när den "trotsar", i 2 av fallen förstår den inte vad ryttaren vill och i 1 (!) av fallen vill eller orkar den inte. Det är oerhört vanligt att tränare säger åt en som ryttare att "rid fram" använd spöt" osv när hästen "krånglar", kanske reser den sig eller inte vill gå fram för skänkeln. Jag har själv varit med om det. 
 
Helge är en häst som försöker och försöker, han säger inte ifrån i första taget så därför måste man som ryttare på honom kunna läsa honom och vara duktig nog att känna när något är fel, trots att ingen från marken kan se det. 
Nu sist när han blev halt gick han inte fram ärligt till bettet, kunde kicka när jag fattade galopp och hade ingen riktig egen bjudning i ridhuset. Det är tecken på att han har något som tar emot eller gör ont. En ryttare som inte tänker efter kanske hade tagit på ett par långa sporrar och ridit ändå tills han blivit halt. Helge var inte halt när jag ställde av honom, han hade en påbörjan på något som blev värre när marken blev hård. 
 
Som ryttare gäller det är kunna skilja på trots och när hästen faktiskt försöker få dig att förstå att något är fel. 
 
En del saker kan hästen förstås protestera om som inte är så farliga. Den kanske är stel i början av passet och blir lite sur för att det tar emot, sen när hästen är varm och mjuk tar det inte emot längre och en spänd muskel har mjuknat etc. Ibland är det dock mer än så och jag tycker det är tragiskt att så många tränare ofta verkar tro att hästen jävlas. Det är nog mer regel än undantag att den INTE gör det. 
 
Krånglar hästen för att den inte förstår måste du som ryttare lära dig att visa hästen på ett bättre sätt och berömma när den gör rätt. Hästar vill göra rätt, de gör så gott de kan oftast. Blir det galet är det oftast ditt eget fel. 
 
I sällsynta fall är hästen bara "jävlig" för att den inte vill göra som du. Den vill kanske inte av gården själv, den vill inte gå förbi ett hörn i ridhuset eller något i den stilen. Oftast är hästen dock inte jävlig då heller, ofta är den osäker och litar inte på dig som ledare. Där har man också ett vägskäl att välja. Vara hård eller mjuk. En del hästar behöver få veta att hur det ska gå till med en fast hand medan andra behöver lirkas lite med och få ta det lugnt. Där är t ex mina hästar helt olika. Grande säger man till, Helge får man mjäka lite mer med och låta honom ta det i sin takt. 
 
 
Sen har vi förstås den lilla delen med röda ston. Där kan man inte följa några regler alls ;)
Nej men en del hästar vill bestämma själva, sånna som man får lura att göra som du vill. Sånna man får stryka medhårs och göra lite undantag för, för att de ska jobba med dig och inte mot dig.
 
Klart inte alla hästar som protesterar har ont, men jag skulle gärna se att fler kollar upp sina hästar när de protsterar och inte tar det som dumhet i första hand. Kanske behöver hästen bara vila efter en hård träningsperiod? 
 
Hästar är inte dumma djur. De vill vara dig till lags men har de ont måste de förstås visa det på något sätt eftersom de inte kan prata med dig.
 
 
Tycker jag har lärt mig läsa mina hästar ganska bra vid det här laget. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0