Hästar, hästar. Som vanligt =)

Klockan ringde 05,15 i morse och då var det bara att kliva upp och åka till stallet. Vi hade bestämt oss för att åka till Orsa med Helge och 07,15 var han sadlad och klar i ridhuset. 
Det låg bommar framme som jag använde mig av en del. Red även idag i lite undertempo för att låta honom värma upp bogarna ordentligt innan jag krävde att han skulle sträcka på sig mer. 
 
Det tog lite längre tid idag men tillslut var han lika fin som förra passet i ridhuset. HELT avslappnad, elastisk, mjuk och lydig. Han ger verkligen en superfin känsla när man får honom dit. Andreas som så snällt följt med filmade lite men minnet tog såklart slut på telefonen så det blev inget. Trist när man väl har någon med sig när man åker men jaja, hellre ett bra pass utan dokumentering än tvärt om =) 
 
A lastade Helge själv när vi åkte hem. Så duktiga! Helge är jättesmidig att åka med själv. Lastar sig själv och är lugn. Nyfiken på omgivningen men väldigt sällan stressad. Tror det är turerna till Ultuna som gjort honom så världsvan. Vi har ju ändå varit dit 7-8 ggr och där är det ju en strid ström av folk och hästar dygnet runt. Men som jag skrev igår, stenar och färgvariationer i asfalt är farligt =P 
 
Hann hem på lunch och lite sömn i soffan innan det var dags för nästa häst.
Willy åkte vi till ett annat ridhus med. Höll på att frysa ihjäl först men efter ridningen var det helt tvärtom. Han var ganska krävande idag. Vilket är förståeligt för han har stått några dagar och jag tror det där är en häst som behöver röra sig, och tänka. 
 
Han är ganska intensiv och tar varje liten signal något överdrivet för tillfället. Man får såklart försöka ge små, lätta signaler men ibland blir det för mycket och då blir han slingrig, överhettad eller förvirrad. 
Galoppen var svår att få någon ordning på idag. Han studsar på stället och går mer uppåt än framåt. Därför är galoppens enda fokus framåt med större galoppsprång utan att skutta. Funkade ibland, ibland inte.
 
Travade lite bommar också och det gjorde han bra. Skuttade även några små hinder vilket inte var några problem. Inte så länge jag var i balans och vi ville åt samma håll iaf ;) 
Äsch med lite mer regelbunden motion (som inte varit möjlig i några veckor) och tydlighet så blir nog det där bra.
 
Var ganska trött när vi kom hem så jag longerade bara Grande. Han fick pulsa minsann, gamle man. 
Imorgon kväll ska vi ut och busa iaf. Då ska jag prioritera honom. 
 
NU ska jag dock prioritera pojkvän, film, soffan och godis!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0