Fredagsmys?

Igår skulle det fredagsmysas jävlarimig! Jag somnade i soffan runt 21 och Andreas spelade WoW så filmen vi skulle se fick klara sig utan oss. Vid 22 ringde Lena och berättade att Helge inte mådde bra. Åkte såklart till stallet bums och möttes av en häst som stod och flämtade, svettades och var väldigt arg. Fick inte i honom nånting. Inte ens melassvatten. Ringde ut veterinären och gick med honom tills veterinären kom och började undersöka. Han hade väldigt hög frekvens på andningen men inte speciellt hög puls. Slog med svansen och var uppenbart irriterad och arg över något. Ingen feber. 
Han var inte alls sig själv utan stod bara och var arg och ville inte att någon skulle gå i närheten. Jag masserade hans mage lite och då ville nog varje atom av Helge döda mig. Stackarn. Han ville inte gå på toa men "släppte väder" ljudligt iaf. Efter ett tag blev han bättre men han fick ändå smärtlindring, dropp och b-vitamin rätt ner i blodet. Sen lämnade veterinären vidare instruktioner till oss hur vi skulle byta dropp-påse osv och gav sig sedan av.  Jag och Andreas satt i stallet och väntade på droppet medan Helge nästan stod och sov. Bjöd honom melassvatten igen och då ville han faktiskt dricka lite.
När vätskan runnit igenom från dropp-påsarna tog jag en längre promenad med Helge, 01 på natten =) Undra just vad folk som ser en efter vägen ska tro? Inget toabesök blev det dock så vi tog ut Grande medan Helge var inne, det brukar vara ett säkert kort men inte igår. 
Tillslut lastade vi honom på transporten och då blev det bingo. Efter det fick han lite hö och vi åkte hem, klockan var då strax innan 02. 04,30 vaknade jag av armen/oro/gudvetvad och åkte dit igen. Klockan skulle ringt 05 egentligen. 
Då stod han och åt och såg ut att må bra. Några utslag på bogen dock. Gav honom lite mer vatten och en till tuss hö innan jag åkte hem och sov 2,5 timmar till. 
 
I morse när jag tog ut dem var utslagen borta men han var svullen över ögonen. Konstigt. Han har blivit något bättre under dagen men inte helt. Förmodligen någon allergisk reaktion på något han fått i sig. Kanske hör båda ihop. Både koliken och ögonen. Svårt att veta. Det var så mycket igår som kunde gjort att det blev såhär. 
 
*Gräset hade smält fram och Helge åt rikligt av det.
* Han gnagde på några tallar när vi var ute och gick.
* Jag öppnade en ny säck foder igår kväll. Samma foder som vanligt men ny säck liksom.
* Han hade inte druckit så mkt vatten ute.
* Han har varit lös i magen i några dagar nu, efter Finadyne-kuren. 
 
Vi får avvakta och se hur det utvecklar sig. Vill undvika kortison så länge som det är möjligt iaf så jag hoppas ögonen ser bättre ut imorgon. Även att koliken håller sig borta såklart! Har köpt Mag-tarm från Krafft nu iaf på veterinärens inrådan. 
 
Pluttbäbis med trötta ögon<3
 
 
 
 
Idag fick Helge 2*30 min promenader och Grande fick följa på en av dem. Vi har även hämtat en ny soffa och skickat iväg den vi hade till en kollega till mig som ville ha den. 
 
Nu så, får vi se om det blir någon film ikväll istället om alla omkring mig kan hålla sig friska.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0