Bra ridpass på olika sätt.

Hann inte alls med allt jag hade tänkt idag så imorgon måste jag gymma innan jobbet och så får Grande följa som handhäst när jag skrittar Helge runt gården. 
Hann iaf rida Helge och Willy.
 
Helge åkte jag till Orsa med och red i ridhuset. Testade en ny grej med honom, nämligen att trava fram i undertempo. I vanliga fall vill jag rida fram i normalt till lite högre tempo. Liksom stretcha bogarna med lite framåttänk osv. Det har dock inte funkat speciellt bra att rida så och därför fick jag tänka om. 
 
När jag skrittat och gjort lite halter, sepentiner, volter, sidvärts så började jag trava. Sakta, sakta bara med ett fint stöd i handen. Gjorde många flygande övergångar (nästanskritt) och även riktiga övergångar. Det är annars lätt att de blir lite framtunga om man rider i undertempo. 
Gjorde stora volter och red hela tiden innanför spåret. Han var avslappnad och jättenöjd med att bara lulla på lite. Lydig och inte alls tung. När jag ridit sakta ett tag och han kändes fin i varvbyten och så så hade jag kvar samma stöd i handen men drev fram honom för skänkeln och fick en jättefin trav! Tog tillbaka och red sakta igen, fram igen, etc. Red en kortsida, snett igenom då jag ökade en aning, halvhalt och korta genom kortsidan och snett igenom igen. 
Struntade faktiskt i galoppen för han var så himla fin i traven. Ville inte ev sabba min underbara känsla. 
Det enda jag fokuserar på när jag rider nu är "självförtroende-pass". Alltså att vi båda alltid ska ha bra självförtroende under våra pass. Det ska vara lätt, roligt och avslappnat, men inte kravlöst.
 
Ska förstås fortsätta rida fram på det här sättet och hoppas han trivs lika bra även i framtiden. 
Tror faktiskt aldrig han varit så fin som idag. Roligt! 
 
 
 
Willy åkte vi också med till Orsa men jag hade sett fel på bokningen så jag fick rida ute till Willys stora förtret ;) 
Han är inte riden ut så mycket på slutet och han testade mig rejält. Inte dum på något sätt men dryg. Han studsar på stället och går i sidled, en gång hamnade vi i ett dike haha. Han är inte istadig men förvirrad och lite blockerad när han inte delar ryttarens åsikt. Han fick iaf ge sig varje gång för drygot på ryggen gav sig inte =) Travade fint upp efter en väg och lika fint tillbaka så då gav jag mig. De där måste vi få ur honom. Man ska göra som vi säger och inte ifrågasätta så mycket.
Det är inga stora krav jag ställer, inte alls orimliga. Idag ville jag bara att han skulle gå dit jag ville i den gångart jag ville. Och tillslut gjorde han ju det. Man får ALDRIG ge sig med den där hästen, alltid, alltid, alltid vinna. 
 
Det var ett nyttigt pass för Willy-hjärnan =)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0