Fina häst!

Helge var SÅ. FIN när jag tömkörde idag! Alltså så JÄVLA fin. 
Vi var på stora utebanan i Orsa och underlaget var jättebra. Det kan bli hårt emellanåt men nu efter regn samt harvning var det riktigt bra. 
Eftersom han fortfarande är under rehab så blir det jobbigt för matte att tömköra, och med det menar jag att man inte kan stå på mitten av någon volt och "longköra" (longera med två tömmar, Andreas ord hihi) runt, runt utan man måste ut längs spåret och ska hästen trava eller galoppera, ja då får man jävlarimig springa. 
 
Skrittade fram runt travbanan och sen gick vi ner till ridbanan. Hade honom inspänd med tömmarna genom övre ringarna, genom betteringarna och fäste på nedre ringen på gjorden. Lika på båda sidor. 
I början går han utåtställd på volten för han tar inget riktigt stöd på yttersidan. Så är det nästan varje gång jag tömkör honom men han förstår och accepterar det fortare för varje gång. 
 
I traven fick han gå fram rejält i början (och jag fick springa) för att lösa de där spända bogarna lite. Sträcka uuut frambenen, lyfta dem lite. Han har inga problem att länga stegen, det sitter i att han inte vill röra igenom bogarna. Längtar tills vi kan börja använda bommar i arbetet. 
Men förutom lite stela bogar i början så rörde han sig super! Jobbade på i en bra avslappnad, men ändå bärig form där han kom upp i manken och rörde sig luftigt. Inte med några flashiga knän men luftigt för att vara honom och det är iaf en början. Han rör ju sig stort och är i luften länge mellan varje steg, dock inte uppåt liksom, inte samlat, där har vi mycket att hämta än. 
Gjorde två korta galoppfattningar i varje varv där han inte kickade eller härjade alls. Han får så stor plats på banan i Orsa (40 * 70 om jag inte minns fel) mot hemma så han får plats med sina stora språng. Hemma blir det lite jobbigt och då blir han studsig. 
 
 
Han var väldigt lyhörd och övergångarna tog han på sekunden när jag gav kommando. Har gjort många trav-nästan skritt-trav de senaste veckorna och nån gång gjorde han dom tom själv idag, trots att jag ville ha skritt =) Riktigt aktiv och fin var han och när han orkar det här under ryttare kommer han kännas som en miljon.
 
Tömkörningen börjar gå så bra nu. Jag känner att jag vet vad jag håller på med och igår när jag såg Göran Liljestam tömköra en häst blev jag än mer inspirerad. Efter nästa lön ska jag försöka investera i en ny riktigt bra, ordentlig tömkörningsgjord. Tror tömkörning är ett jättebra komplement för alla hästar, framförallt svaga hästar under uppbyggnad eller stressade hästar. Jag kommer tömköra ca 3 ggr vecka framöver, minst, tills han är starkare.
 
Från dagens avskrittning på hårt underlag.
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0