Senaste dagarna.

Sista kvällsskiftet om några timmar sen har jag fyradagarshelg igen. Mycket häst blir det med (förhoppningsvis, om den hinner komma) testing av ny dressyrsadel, dressyrträning samt uteritt med sällskap av Maria som ska bli jättekul! Hoppas lite mer is smält i skogen tills dess.
 
Grande har promenerats måndag, tisdag och idag. Ska rida honom någon dag innan söndag också.
Helge har gått tisdag och idag. Igår klättrade jag honom för hand och han var lite knasig. Han kan inte ta det lugnt för många dagar i rad den där inte. Men imorgon kör vi på igen lite effektivare. 
 
Tycker att jag har fått bra koll på hur hästarna funkar som bäst nu. Mycket grovfoder till Helge (nästan fri tillgång), lite kraftfoder, massor av rörelse (minst 30 min promenad varje dag, inte vila helt om inte absolut nödvändigt) och inte för varma täcken, hehe. Det är viktigt att hålla honom varm såklart iom shiveringen osv men blir han för varm står han bara och hänger, men vem skulle inte göra det.
Grande å andra sidan är ganska nöjd med vad som bjuds. Han är lika pigg med, som nästan utan kraftfoder, mår bra i hagen oavsett täcke, äter det han får osv. Okomplicerad herre det där =) Mycket grovfoder och rörelse tror jag är nyckeln till en välmående häst överlag. Sen får man anpassa efter individen. 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0