En Jaguar i skogen och en på posten.

Jag har tokrött hår.
JAG HAR TOKRÖTT HÅR SA JAG! 
Det skulle bara bli lite guldskimrande var tanken, but nooooo. Tur att det bara är lite underhår och nån slinga. Får väl gå lös med silverschampot några dagar så kanske det inte är så skrikigt. Haha, det ser galet ut.
Men vi skiter i det och går över till dagens hästeri.
 
Red Helge i skogen med Emelie och Willy. Skogen är nästan helt tinad nu och det är inget annat än UNDERBART! Kan inte beskriva hur mycket jag har längtat efter det. 
Idag valde jag att ta pelham-bettet på Helge vilket var första gången ever. Anledningen var att Helge blir stark när jag inte rider själv i skogen. Han kan kasta sig iväg och jag får göra förhållningar nästan hela tiden. Blir han dessutom rädd eller börjar bocka sitter jag riktigt i skiten. Jag blir för hård i handen helt enkelt och lättar jag drar han järnet och börjar bocka. I sånna lägen föredrar jag ett skarpare bett med en mjukare hand istället för ett mjukare bett men att man måste dra för att få stopp på hästen. 
 
 
 
Hur som helst funkade det skitbra! Han trivdes bra på det och jag kunde ha väldigt lätta händer. Kunde galoppera bakom och bara lägga ned handen och stå i lätt sits och njuta, istället för att bromsa hela tiden. Han blev lite frustrerad när det började bli jobbigt och han ville öka men fick inte, men han förstod vad det handlade om och blev inte studsig eller upprörd. Härligt att kunna galoppera långa sträckor tillsammans utan att behöva sakta av och få ordning på allt emellanåt. Han flög väl lite i luften nångång men nu kunde jag bara fortsätta galoppera och komma ur det. Dessutom kunde han byta galopp åt båda hållen och inte bara från vänster till höger. 
 
Kunde leka lite med olika tempon i trav på slutet och alla små förhållningar gick igenom direkt. Gjorde lite övergångar och tempoväxlingar och han var lätt i fronten och fin i munnen. Kommer rida på detta bett lite då och då när jag rider med sällskap. Dock kommer vi fortsätta med Novat jämt annars samt i dressyren. Jag är av den åsikten att alltid rida med så snälla bett som möjligt men innebär det att inte även handen kan vara snäll kan man tänka om. Lätt hand är iaf vad jag föredrar. 
 
Grande tömkörde jag på banan och idag var han riktigt tam. Gick i skogen med honom och Helge igår så han var inte full av överskottsenergi idag. Travade runt så prydligt på banan och såg fräsch och nöjd ut. 
 
Sadeln som kom häromdagen passade inte Helge. Den kom för nära manken (2,5 fingrar ca) så den får åka tillbaka imorgon. Istället kommer en Jaguar XKC. Dyrare men vad ska man göra. Jag måste ju ha något som passar den lilla kraken. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0