Duktigt ekipage idag.

Startade dagen med en sovmorgon och en riktig instagramfrukost. Både gröt, ägg, smörgås och apelsin. Det är inte ofta jag äter frukost så jag får slå på stort när det väl händer =) 
 
Idag var det ÄNTLIGEN dags för Lotta-träning igen. Hon är fantastisk den kvinnan alltså. Hon ser allt och vet exakt vad man behöver jobba med. Hon förklarar så att man förstår VARFÖR man gör saker och hon förklarar så att man förstår HUR man gör saker. Hon är den överlägset bästa tränare jag ridit för. Hon och Ted Nätterqvist. Och kanske Louise Haaga men Lotta är överst på pallen när det gäller tränare som passar mig, min ridning och min häst.
 
Man känner skillnaden så väl när man blir "tillsagd" och allt hon säger är så logiskt och självklart. 
 
Vi jobbade först i trav och galopp på volten där vi skulle ha raka hästar, vända för ytterskänkeln, inte ta i innertygeln knappt alls och sedan minska volten för ytter. Efter det ökade vi volten igen med hjälp av innerskänkeln till yttertygeln. Mycket bra jobb. Helge är jättefin i höger varv men har det lite svårare till vänster. 
 
Öppna var andra övningen vi gjorde och Lotta förklarade på ett nytt sätt hur jag vi skulle göra och det blev en liten aha-upplevelse. Jag tvärade bara lite med Helge för han är inte tillräckligt stark för att göra det "riktigt" än. Fin åt vänster, lite svårare till höger. Tvärtom från volten mao. När jag travade av var han mjuk som smör och otroligt lösgjord. Kunde ställa om honom, ändra tempo osv och han bara gled med. Jag är SUPERNÖJD med dagens träning. Det är ingen sensation för folk med "vanliga" hästar, att rida ett pass med avslappnad och mjuk häst, men för mig är det det. SÅ svår som varit och fortfarande är ibland. Det är pass som detta som gör att man kommer framåt. Att han sätter muskler och blir starkare. Han är svag ännu och det fattas muskler ungefär överallt men DET. GÅR. FRAMÅT. Med myrsteg förvisso men det är fortfarande framåt och det är det enda som räknas. 
 
Innan träningen.
 
 
Jag fick med mig lite läxor hem som vi ska träna på tills nästa gång. Lotta tyckte Helge såg finare ut nu än sist, hon sa inte en enda gång att jag skulle lätta på händerna, hon tyckte jag har bra sits förutom att jag måste räta mig från magen till axlarna och det vet jag ju om. Måste komma ihåg det varje dag. Nu hoppas jag att sadeln jag ska testa är perfekt för mig och Helge. Sist jag red i min Albion kändes den inte alls bra och även om jag älskar min hoppsadel så rider jag helst dressyr i en dressyrsadel. 
Den borde komma på måndag eller tisdag.
 
 
Grande tömkörde jag på banan hemma som smält fram nu och hade riktigt bra underlag. 
Min plan var:
Jag: Så kära pensionärshäst. Då kan du trava lite lugnt och värma upp leder osv innan det blir några vidare utsvävningar.
Häst: Självklart, här kör vi med ordning och reda, lugn och harmonisk.
 
Det som hände:
Jag: Klickar igång i trav, trodde jag.
Häst:.....GAAAAAAAAH! YES! Vi köööör! *Galopp, galopp, runt, runt, stegra och kasta sig iväg*.
Jag:.....men....njä, det var väl inte riktigt så jag hade tänkt...Stopp?
 
Samma sak hände varje gång jag ville att han skulle trava men tillslut lugnade den vilda mustangen sig och vi kunde springa fint med krökt nacke, bra tryck i traven och en massa frustande. 
Tur att banan är så fast just nu annars hade jag fått hyra en ångvält och fixa den men den höll sig fin trots den galna hästapållens vårkänslor (Maria du behöver inte bli rädd, han gör aldrig så under ryttare =). 
 
Imorgon ska jag ta ut hästarna och sen följa till Orsa och se när Emelie hoppar för Lotta. Efter det ska jag och Maria rida ut båda hästarna en sväng. Blir en skapligt lugn tur med tanke på Helges träning idag. Lite ordning och reda i alla gångarter eller något. Hoppas vi hittar någon väg med vettigt underlag. 
 
Någon dag i veckan vill jag åka till ebben och ha photosession också. Vore kul med lite fina bilder därifrån igen.
 
Älskar att rida på ebben, det är underbart! 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0