Slut på semestern.

Idag tog Helges semester slut. From nu är det lite tuffare jobb som gäller. Tuffare jobb som trappas upp lugnt dvs. 
Well, idag var en sån dag. Jag red på banan, vilket jag inte gjort på Helge sedan....mer än ett år tillbaka iaf. Skrittade först fram på ängen bredvid för att ha lite mer plats. Framförallt nu i början vill jag värma upp på större yta innan vi går in på banan.
I skritten jobbade vi med skänkelvikningar för att få honom avspänd i ryggen och trampa under sig med bakbenet. Till höger är det lätt men till vänster kliver han undan lite för mkt så jag måste finslipa mina hjälper och möta upp mer på yttersidan samt tvära bara en aning åt det hållet. 
 
Travade bara inne på banan eftersom gräset var blött. Gjorde många övergångar till skritt. I början stretar han emot lite tills han fattar att han inte får ut nånting av det. På volten blir han mjuk och rund i halsen, rund runt skänkeln men på rakt spår är det lite svårare än så länge. Får ha honom lite inåtställd så får man lite hjälp. Den stora traven har han som vanligt inga problem med och jag kan korta honom men får inte lika bra tryck så det får komma sen när han är starkare. 
 
Gjorde två galoppfattningar i varje varv och både fattningarna och avsaktningarna var i det närmaste perfekta! Även galoppen däremellan (det brukar ju höra ihop). Krånglade inte till galoppen något utan bara galopperade en halvt varv på volten och gjorde en ny fattning. När jag travade ner fick han sträcka ut halsen rejält runt hela fyrkanten och han var helt avslappnad och fin. Roligt! Nu får jag hålla mig ett tag tills nästa pass på böjt spår. Imorgon blir det nog vila och på fredag-lördag ut i skogen. 
 
Grande ska få komma ut i skogen med Lena idag så det blir bra för honom. Han älskar verkligen det. Han är aldrig så glad som när han fått galoppera på våra fina sandvägar =)
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0