Planering.

Jag gillar att planera och lägga upp scheman för hästarna. Liksom hur hårt man ska träna dem, VAD man ska göra, på vilket underlag, när man ska lägga in lugnare perioder, lågintensiv träning blandat med högintensiv. En dag kanske man rider galoppintervaller, en annan tränar man övergångar i skogen, en tredje dressyr på banan för att den fjärde dagen ta en promenad en timme på asfalt. 
Mina hästar behöver ju lite olika typ av träning så det går inte att ha samma plan för båda. Man får individanpassa med vad som varje häst behöver. Sen är det klart att man ibland inte kan följa sitt schema beroende på hästens dagsform och allmäntillstånd. Förhoppningsvis känner man sin häst så väl att man märker sånt. 
 
Grande behöver ju inte tränas på det sättet. Han behöver hållas mjuk, rörlig och i skaplig kondition. Inga intervallträningar och inga tuffa dressyrpass alltså. Promenader, tömkörning på banan, uteritter i alla gångarter utan att pressa honom för hårt. Han ska absolut arbetas i form men utan press. Glad och mjuk gubbe, det är vad han ska vara.  
 
Helge, som är under igångsättning ska tränas lite annorlunda. Uppbyggande arbete både vad gäller muskler, senor, ligament och kondition. Massor av övergångar och tempoväxlingar, längre galopparbete, klättring, dressyr, promenader, tömkörning osv. Hela tiden med en plan och hänsyn till vad hans kropp klarar av, för att pressa och stärka utan att överanstränga och bryta ned. Planen för den närmsta framtiden är att lägga in mer arbete på bana/äng/ridhus. Jag har medvetet tagit det väldigt lugnt med arbetet på böjt spår, vilket man måste efter hovledsproblem. Vi har så bra förutsättningar iom våra underbara ridvägar så man klarar sig väldigt bra ändå. Och nu framöver kan jag rida på ängarna bredvid hagarna innan det börjar bli dags att åka till ridhus när marken blir hård. Jag drar ut på det så länge som möjligt =) 
 
Imorgon ska Helge tömköras på banan och Grande får vila. Som jag skrivit förr får hästarna ta det lite lugnare när jag jobbar kväll. Tycker det är ett bra upplägg. Lite olika arbete varannan vecka. 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0