Stelopererad. Både bildligt och bokstavligt.

Det regnar inte ute. Det är anmärkningsvärt den här perioden. Regn, regn, grått, grått och blött, överallt. Gummistövlar är ett måste om man inte vill bli pissblöt så fort man kliver utanför dörren och regnkläderna "går varma". 
 
Igår red jag och Andreas ut i skogen tillsammans. Andreas fick galoppera upp för någon backe men annars tog vi det lugnt. Jättemysigt när han följer med! 
 
 
 
Idag tömkördes Helge på banan. Värmde upp på gräs där han fick kliva över en stock och förhoppningsvis lossa bogarna lite. Han är SÅ stel i dem. Framförallt vänster. Ska börja stretcha honom igen. I början när vi travade igång på banan ser man verkligen hur stel han är och bara vevar med benen med bogen är typ stilla. Efter lite övergångar och framförallt tempoväxlingar där han går ordentligt FRAMÅT blir det bättre. Trava i lite ökningar tvingar honom att röra igång bogarna och efter det brukar han lossna och röra sig som han ska. 
Han var dock spänd i skallen idag också så det tog lite tid innan han var där jag ville ha honom. Knashjärna. Ett plus är iaf att övergångarna sitter jättebra, han är verkligen kvick nuförtiden, även på töm. 
När han var avslappnad, jämn och rörlig fick han fortsätta jobba ett tag till. Tror ibland att man ger sig för fort när hästen är fin, men för att den ska muskla sig och bli stark måste den ju jobba i den formen där den jobbar rätt. En spänd häst sätter inga muskler, så är det ju. Det syns på Helge ;) Men han är ju också en klass för sig i psyket, kan man lugnt säga. Svåraste häst jag nånsin haft att göra med. Meeeen det ska nog bli ordning på den token också en vacker dag. 
 
 
Snart väntar jobb och idag eller imorgon får jag hämta tillbaka min ÄLSKADE telefon! 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0