Dressyrträning och migrän.

Senast igår sa jag, dumt nog :"Nej nu var det längesen jag hade migrän sist".... Idag hade jag inte kunnat säga samma sak. Hann jobba en timme sen började det flimra framför ögonen (det där FÖRBANNADE flimret). Var bara att ringa pappa som fick skjutsa mig till sjukhuset. Jag hade ingen medicin hemma och inget apotek hade öppnat så jag fick ligga i ett rum på akuten i mörkret och vila tills en doktor kom och undersökte och gav mig medicin som fick börja verka sen väntade jag på mamma tills hon slutade så skjutsade hon hem mig. Somnade i soffan och vaknade vid två och då var det mycket bättre. Orkade tom skritta ut Helge en sväng i skogen. Det behövdes efter gårdagens träning. 
Nu har jag iaf köpt medicin så jag har hemma. Nässpray är ganska enkelt eftersom man inte spyr upp det MEN helvetesapa vad det är äckligt när det rinner ner i halsen! Det är som surströmming, kebab, kapris, lakrits och after-eight tillsammans, mixat med en massa kemiska äckelsmaker som förvrider hela ens ansikte. VIDRIGT! Som tur var hade jag en Dumle i arbetsbyxorna idag så jag kunde smågnaga på den när det smakade illa av sprayen.
Imorgon ska jag jobba igen, skönt att migränen släpte tidigt idag. 
 
Som sagt så tränade jag Helge för Nina igår. Det gick bra och vi fick i läxa att böja halsen och rida mycket öppnor och övningar där man flyttar in framdelen. Jag ska bli bättre på att skilja på framåtdrivande skänkel och en skänkel som ber om kvickare bakben och så att halvhalter går igenom utan att han stretar emot. Enkla saker med andra ord, men nog så viktiga. 
Nästa gång är det sista gången för teminen för Nina och jag tror att jag ska vara med då också.
 
Nu är det kallt ute och kallare skulle det bli imorgon. I Helges box hade vattnet inte frusit trots minusgrader hela dagen. Boxen håller sig alltså skapligt varm utan att han ens är inne. Det känns bra. Nu står han med 370g Rhino med hals som innetäcke, och massor av hö såklart. Fast det håller plusgrader där inne så höet är inte för att han fryser utan för att han behöver äta mycket och hela tiden, som alla andra hästar. När det blir kallt på riktigt får han en rundbal där inne ;) 
 
Igår efter träningen broddade jag Helge och jag var helt sopslut efteråt. Dels är ju Helge jobbig att lyfta fötterna på men värst var att broddhålen blivit något slitna så det var svårt att få i gängtappen. När man dessutom måste vara extremt snabb och står med typ 25 kg ryckande hov i ena handen och krånglar med gängtappen samtidigt blir det inte lätt. Om han skulle ställa ner foten med den i skulle det inte bli roligt. Var både arg och trött när jag äntligen var klar. Jäkla broddhål! 
 
Grande fick gå utan broddar i hagen idag men när jag tog in dem fick han också. Båda har bara i trakten för det behövs inte mer just nu. Inte mer brodd än nödvändigt. 
 
Skritttade som sagt en sväng i skogen idag. Han blev mjuk och fin och vi jobbade på våra läxor. Jag och Emelie jobbade hästarna och pratade om ditten och datten så det blev inte tråkigt att bara skritta heller. Skritt är underskattat och viktigt, faktiskt. 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0