Dressyr.



Efter gårdagens ridning på sprattelhäst så bestämde jag mig för att åka till ridhus idag och få lite ordning på honom. Ibland hjälper det inte att låta honom springa av sig lite utan det krävs 4 väggar och total koncentration och disciplin. Om vi ska komma någonvart måste han slappna av och använda sina muskler rätt, vilket han inte gör när han är så där galet laddad. Borde egentligen åka iväg oftare men det är ju roligare att rida ut :)

Det gick skapligt idag iaf. Han behövde bli väckt några gånger när han inte bjöd fram till bettet utan stretade emot. Lika i övergången från trav till skritt där jag vill ha en aktiv skritt direkt vi saktat av.
Jag har iaf slutat lägga fram handen när jag "stövlar" till honom. Nu måste han gå fram till det stöd jag erbjuder och det har han ibland svårt att acceptera. Det går dock framåt, sakta men säkert.

Vi var fast lite i vänstersidan idag och han sköt ut baken åt vänster en del, det har jag känt lite igår och förrgår med. Red innanför spåret och flyttade in höger bog samtidigt som jag höll kvar vänster bak på plats och fick honom rakare och lättare på vänster. Kan ju inte ta hjälp av volter än tyvärr, det hade nog underlättat lite.

Galoppfattningarna från skritt var super som vanligt och övergångarna till trav helt okej.

Jag är nöjd med passet. Vi blir bättre och bättre.





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0