Lär er nu.

Ännu en tråkig söndagkväll. Det är så tråkigt att ha en mysig helg med sin älskling och sen ska han åka igen när det är som bäst. Man vänjer sig liksom aldrig. Det är inte lika jobbigt nu som förra året dock. 
 
När jag vinkat hejdå vid tåget åkte jag och masserade och grejade med Helge. Han var lite stel höger bog men det gav med sig. Gick mycket bra att stretcha bak också. Imorgon ska jag ringa Ingela i Rättvik och fråga om jag får gå med honom en liten kortis så han inte blir helt bananas. Han är på tårna och ska vara med överallt, sötnosen. 
Grande fick också lite massage och han var supermjuk! När man gör "morotstricket" med honom kan han nästan slå knut på sig själv bara han får sin godis =)
 
 
 
 
 
Nu go vänner ska ni få en läxa. Att lära er skilja på DE och DEM. 
Läser ofta på många olika bloggar där folk inte kan skilja på de och dem. 
 
Tumregeln

Om du inte vet om det är de eller dem som du ska använda kan du försöka föreställa dig att du säger samma mening fast med jag och mig (nej, det skrivs inte "mej"). Ibland kan det vara lite svårt att byta ut dem och de med jag och mig, eftersom meningen kan bli lite för abstrakt. Ibland får det bättre med vi och oss istället för jag och mig.

Den riktiga regeln

Om man har läst tyska så blir det här lite enklare. Av den enkla anledningen att har man läst tyska så har man bankats full med att skilja på subjekt och objekt. Mest för att det i tyskan finns ackusativobjekt och dativobjekt. Inget kul att lära sig. Verkligen inget kul att lära sig.

Om det pronomen som du vill använda fyller funktionen av ett subjekt i meningen så ska du använda "de".

Jag är duktig.

Vi är duktiga.

De är duktiga.

Således, om det är ett objekt det handlar om, jag då använder man sig av "dem"

Vill du följa med mig.

Vill du följa med oss.

Vill du följa med dem.

 

Källa: Nånstans på internet.

Ord - och grammatikpolis, oh yes! 

 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0