Tisdag

Vad kul det var att rida idag!
Trots att mitt knä fuckat ur helt och trots en grå, tråkig himmel så var både jag och Helge på topp.
 
Red mycket galoppjobb. Varierade mellan olika tempon hela tiden men hade alltid en stilla hand, stadig sits med hästen i en kortare form. Han fattar galopp från skritt (det har vi kunnat länge) utan att skutta iväg utan stannar kvar och kämpar på fint och ganska samlat. Avsaktningarna var väldigt bra idag, tom från vänster galopp men där måste jag fortfarande sätta honom lite undan och få under inner-bak för att det ska bli riktigt bra. Känns så bra att jag kan göra det ute på rakt spår nu utan att han blir stark. Nu är han mer stark uppåt, inte framåt, om ni förstår. En till sak vi har kommit långt med är att kunna öka galoppen och minska den igen utan någon långdragen strid. Han lyssnar och rider jag bara rätt i varje steg så är det lätt som en plätt. Om han börjar streta emot sitter jag bara kvar, rider framåt något steg och börjar om. Aldrig sakta av i ett "stret-läge"! Då är det framåt, gör om - gör rätt, som gäller. 
 
Trevlig trav på slutet och en nöjd avslappnad häst. Tränade lite ökad skritt på tygeln på vägen hem också. Jag gillar verkligen att rida dressyr i skogen. Rider alltid med en plan. Dock har är planen ibland att bara ut och ha roligt utan krav också. 
 
En dusch, lite mat sen jobba kväll.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0