Ledig fredag.

Oj vilken hektisk dag.
Började med att släppa ut hästarna och fixa stallet sen hem och byta om och slänga i mig lite frukost så drog jag in till Mora. 
Fick knät kollat av sjukgymnast och enligt honom har jag en överansträngning i något muskelfäste på yttersidan av knät plus samma sak i ett ledfäste under knäskålen ( huuuuur obehagligt är det inte när folk rör vid/drar runt ens knäskål! #kommeraldriglåtanågonröravidminabeneveragain). Jag ska (surpriiise) TRÄNA. Och det visste jag väl egentligen från början, bara det att man inte riktigt törs när knät gör så jävla ont ibland. Som nu. Han vände och böjde så förbannat på knät så jag fick ont i höften också haha. Tur man är Hulken.
 
Strax efter tolv åkte jag till Orsa med Helge och byggde upp lite markarbetsövningar. 
*Studs över medellinjen, från långsida till långsida.
*Höga travbommar på böjt spår med kort avstånd. 
*Två bommar med 21 meter mellan på en långsida. 
 
Värmde upp med mycket sidvärts och övergångar med en bra form och lät honom inte slå sig fri en enda gång. Han fick acceptera mitt stöd och bara gå fram ur det, vilket han gjorde.
 
Travbommarna gick lite knackigt i början. Jag hade lagt dem väldigt tajt, med flit. Helge måste upp, upp, upp, inte fram. Första gångerna blev det skritt nångång och nångång petade vi ner nån bom men sen fattade han vad han skulle göra och höll en riktigt kort men aktiv trav över bommarna.
 
Studsen blev han förvånad över först =)
"Va? Hoppa? Det har jag inte gjort på 6 månader".
Han stannade upp och hoppade lite kråka över men resten av gångerna gick fint. Jag är inte vad vid att han tvekar för han har ALDRIG stannat på ett hinder med mig. Har visserligen bara hoppat 1 m but still =P
 
Låg på volt och hoppade studsen några gånger i varje varv tills det kändes bra och han varken överhoppade eller var nonchalant.
 
Bommar med 21 meter mellan "ska" man ju kunna rida på 6 galoppsprång om man överhuvudtaget har ordning på hästen. Idag fick jag in 8 i både varven, (!) nästan 9 i höger varv men då fick jag lätta fram honom så det blev 8. Den övningen är jag mest nöjd med då Helge alltid har varit svår att korta och fånga upp. Idag gick det toppenbra och jag kunde lägga honom rätt på bommarna varje gång utan problem. Förut har jag inte alls kunnat reglera honom på samma sätt så vi har verkligen kommit framåt.
 
En liten reflektion jag har gjort är att jag kan rida honom kortare och mer ihop i hoppsadeln än dressyrsadeln. Båda sadlarna är utprovade på honom så de ligger bra, det är nog snarare jag som kommer upp mer med överlivet i hoppsadeln och får på så sätt bättre position över honom. Ska försöka jämföra det på film framöver.
 
Passet var jättekul! Jag tycker markarbete är roligare än både ren hoppning och dressyr. Det märks så väl om man har hästen lydig och "med" sig. Helge var både lydig och "med" idag så jag är supernöjd! Ska börja markarbeta en gång i veckan ca. Vet inte varför jag inte jobbat med bommar och hinder på så länge. Har väl koncenrerat mig på dressyren mer. Tänkt att om jag väl åker iväg till ridhus måste jag rida dressyr eftersom jag ville börja tävla i våras.
Well, well, nu blir det ändring på det. Det är väldigt nyttigt för Helge att ridas över bommar och stärka sig med studs osv då hans bakdel är svår att muskla. Svårare än "vanliga" hästar pga hans shivering. 
 
Grande red jag ut med Elin och Curry och vi red och plaskade i en tjärn igen. Grande skulle nog kunna simma över hela om han fick. Var ut ända till hans mage idag. I sommar SKA jag simma med hästarna, det har jag aldrig gjort. Vi har dessutom hittat en badplats med bra botten där ingen badar. Tänker inte berätta vart den är ;)
 
Har även byggt en beteshage idag. Hästarna ska få gå halvdagar i den i helgen så får vi se framöver i veckan om de får gå heldagar. De har gått och betat 4 timmar idag, nöjda och glada.
 
Bla, bla, blaaaaa. Nu ska jag sova! Ska jobba imorgon så jag tjänar nån extra krona. Betalade räkningar för 14000:- igår. Skitkul. FML
Tur att jag fick feta löneförhöjningen igår. På riktigt! Jag blev överlycklig.
 
Har ingen bild från idag på datorn. Telefonen och bildbehandlingsprogrammet samarbetar inte. 
Finns en drös från idag på instagram dock. susannakans heter jag där. Inte svårare än så.
 
Hej hej
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0