Jobbig träning.

Har nyligen överlevt min jobbigaste dressyrträning hittills. 
Red för Nina Jansson i Mora, 30 min ensam. Det är helt klart bäst att rida ensam kortare tid. Kort men intensivt. 
 
Idag låg fokus på att få Helge rund, få honom att följa mig och stanna där, inte räta ut sig direkt jag lättar fram innerhanden. 
Jag är jättenöjd med vår insats idag även om det som sagt var min helt klart jobbigaste träning nånsin. 
 
Det jag har fått i läxa och det vi gjorde idag är:
 
* Rid honom rund, liiiite mer rund än jag tror =)
* Glöm inte bort ytterskänkeln på böjt spår. Rid fram yttersidan.
* Följer han inte innertygeln, hjälp till med ytterskänkeln. 
* Mjuka övergångar. Förbered och ha honom kvar lika rund i övergången. Det får ta tid att göra övergången.
* SITT i galoppen. Låt honom inte få mig att lätta ur sadeln. 
* Sväng mer med skänklarna.
* I trav gäller diagonala hjälper. Innertygeln, ytterskänkel (självklart yttertygeln men den är ju alltid med).
* Böj armarna. 
* Ha honom hellre lite inåtställd på rakt spår så han inte rätar ut sig och blir stretig. 
* TRAVA på diagonalen. Inte smyghålla för att lättare få mer tvärning. Måste rida fram mer.
 
Vi körde på hela tiden i alla gångarter och jag var helt slut i både muskler och flås när vi tillslut var klara.
 
Jag blir alltid så inspirerad av att rida för Nina. Hon är hård men när man gör rätt får man höra det också. 
 
Hon tyckte Helge var bättre nu än sist och hon tyckte även att jag har en bra sits och det smäller högt för mig när det kommer från den damen ;)  
 
Igår gick jag en timme med båda hästarna genom byn, på asfalt. Fick sällskap av A en sväng också. Trevlans. Jag är glad att han kan hjälpa mig med hästarna om det krisar. 
Ge dem hö, ta in eller ut dem, byta hage, ta av/på täcken, följa på träning/tävling, vaddetnukanvara. Han ställer upp och är inte alls rädd för hästarna. Han följer tom och rider ibland =) Kul!
Är självklart även glad att mamma och pappa hjälper till med fodringar när det behövs. Guld värt!
 
Nu ska vi sova. Jag börjar jobba 05,30 imorgon och A ska ta tåget mot Sthlm igen, men bara en kortis för att skriva tenta. 
Natti 
 
 
Jag och syster i somras <3
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0