Glad påsk.

Sitter i skrivande stund på en veranda i Bollnäs och njuter av solen. Strax ska jag och Andreas mamma ut och springa en sväng. Känns härligt att vara igång med träningen, för man behöver mer träning än ridning om man ska bli en duktig ryttare. Emelie Brolin tex, är väldigt duktig på att träna vid sidan om ridningen. Även hästarna behöver varierad träning. En hopphäst som går svår hoppning ska kunna gå på motsvarande nivå i dressyr tex har en klok ryttare sagt på en clinic en gång och jag kan bara hålla med. Ska man rida högre än 120 lär hästen kunna samla sig och spänna fjädern vilket enbart hoppning inte gör. Markarbete och dressyr måste också läggas till. Synd att så mycket "hoppfolk" inte lärt sig det. Man bör alltså träna lika mycket dressyr på en hopphäst som man hoppar, om inte mer. Svårigheten i hoppning sitter ju mellan hindren, oftast inte över. Jag rider dressyr på Helge nästan varje gång jag rider, oavsett om det är ute eller inne. Tom när jag är ute på galoppjobb rider jag skolor i traven när jag värmer upp, gör övergångar, tempoväxlingar osv hela tiden. Imorgon när jag kommit hem ska jag och Andreas ut och rida, bara skritta för Andreas är nog lite rostig ;-) Sen väntar en tuff vecka för Helge med 3 dressyrträningar.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0