Dagens ridpass och en liten fundering.

När jag tränade för Nina i Mora häromdagen kom jag att tänka på en sak. Det här med utrustning och kläder på hästar och ryttare.
En av damerna som red efter mig red i jeans, gummiridstövlar, en bylsig tröja och en gammal jofa-hjälm. Hennes häst såg supertrevlig ut och hon red inte alls tokigt.
Tänk vad löjliga en del ryttare är som MÅSTE ha det dyraste, nyaste i utrustnings- och klädväg. Köpa kavajer för 4000:-, ridbyxor för 2000:- och schabrak för 1000:- För min del är det helt galet! Jag själv är nämligen en sån som blir mer imponerad av en välriden och trevlig häst en om man har dyr utrustning på en olydig häst. Det är faktiskt lite roligt att en del verkar tro att ju högre "status" man har desto mer respekterad blir man, jag tycker tvärt om. 
Jag föredrar att lägga mina pengar på träningar och få hjälp att bli bättre tillsammans med mina hästar än att rida runt i dyra ridbyxor.
 
Självklart finns det vissa saker jag tycker att man absolut ska lägga pengar på.
Sadel tex.
Min sadel kostar ca 23000:- ny, men jag köpte den bättre begagnad. Den ligger bra på Helge och jag trivs i den. Sadeln är så viktig för både ryttare och häst så därför tycker jag att är det nånting man ska lägga pengar på är det sadeln.
Jag har även en del dyra täcken till hästarna. Man vill ju vara säker på att de håller sig varma och torra en hel dag när det är riktigt skitväder. 
Jag har för tillfället 3 träns. Inget av dem kostade mer än tusenlappen vid inköp.
Har en uppsättning dyra dressyrskydd och resten av mina skydd är från Hööks och Börjes. 
Schabrak har jag 3 märkesschabrak till dressyrsadeln och 2 till hoppsadeln. Resten är från Hansbo och sånna budgetmärken. 
Hästarnas utrustning är väl inpassade och passar dem, en del billigt, en del lite dyrare, huvudsaken är att de fyller sin funktion och sitter bra. Att det dyrare ibland har en längre livslängd är väl sant men ofta är det bara det där lilla märket som kostar medan själva produkten är i stort sett samma som den billigare varianten. Det gäller inte allt men efter många år i hästbranschen har man lärt sig vad som är värt att lägga pengar på och vad som inte är det. 
 
Till mig själv har jag en Kingslandjacka som är lite dyrare, en HV Polo täckväst samt ett par ridbyxor från HV Polo. Resten är någon gammal vinterjacka som fått konvertera till stalljacka, ridbyxor från både Ullared, Hööks och andra billigare märken, jag har två hjälmar, en "ful" som jag har hemma i skogen och en finare med läderband som jag har på träning, mina ridstövlar kostade under 2000:- och ridskorna är köpta på Hööks. 
Ridskorna gick tyvärr sönder ganska fort eftersom jag även mockar i dem så jag funderar på att köpa ett par dyrare sånna som förhoppningsvis har bättre kvalité. 
 
Som sagt finns det vissa saker som det verkligen är värt att lägga lite mer pengar på men jag gör det inte pga status eller att nån ska tycka man är "cool" på träning eller tävling. Jag vill hellre att folk blir impade av mina lydiga häst eller min ridning. 
 
Sen tycker även jag att det är roligt att matcha och vara fin när man ska iväg på träning etc, det är det verkligen men det får inte gå till överdrift. Då har man nog lite för dåligt självförtroende om man tror att folk tycker bättre om en om ens outfit kostar mest på plats. 
 
Kanske hade jag tänkt annorlunda om jag haft massor av pengar att köpa ridkläder och sånt för men jag vill gärna tro att jag är bortom det där löjliga status-tänket. Ingen kan då få mig imponerad enbart av snygga kläder iaf. Det krävs lite mer för det =)
 
Och apropå detta så kan jag berätta vad jag hade på mig när jag red idag. En jätte(jätte!)stor militär-rock som är riktigt varm och räcker ända ner till knäna. Så grymt skön när det är lite kallare ute.
Jag, Lena och Elin red ut längs sjön och i byn idag. Jättefint väder med strålande sol och klarblå himmel. Helge, som vilade igår var lite väl på hugget men Grande var superfin åt Lena i traven! Så kul att han får komma ut och jobba lite ordentligt, Lena är ju väldigt duktig på att rida även om hon haft uppehåll ganska länge. Grande är ju inte jätteigång men det kanske passar henne bra för tillfället =) 
Helge hade glömt vad halvhalt betyder och var lite för laddad halva passet innan han lugnade sig skapligt på slutet. 
Imorgon ska jag till Orsa och rida ett rejält pass där. Nu är det dressyr för hela slanten. Bara en månad till debuten snart! *Nervöst*
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0