24 mars.

Ge mig meeer sånna här dagar! Pliiiz.
 
Förutom att jag inte hade sovmorgon så har den varit super. Top notch. Fantastisk. Fast jag har egentligen inte gjort så mycket. Ridit en underbar ridtur på Helge, tittat på skidor på tv och sovit middag med mitt <3 Det är väl det, men det räcker för mig. 
 
Gick bra att kliva upp och åka till stallet i morse. Hästarna kom ut i sina hagar och jag fixade stallet. Eftersom att Helge är lite dålig på att dricka så har jag köpt melass åt honom. I början skulle han då rakt inte dricka det så jag hängde in en hink i hans box över natten vilken var tom när jag kom idag. Idag har jag ställt en in hink med melass i deras hage och fyllt på en gång och den har de druckit upp. Och sedan lekt med hinken uppenbarligen. De fick en Jolly Ball av Sofie i julklapp för några år sedan och har lekt med den varje dag sen dess. De älskar den verkligen, speciellt Helge (och vilken hållbarhet! Den är intakt efter allt den fått utstå) men idag var visst hinken roligare.
 
Hinken. Ca 50 m från där jag ställde den från början.
 
Ridningen gick skitbra!
Red en väg förbi en tjärn i skogen som är jättefin vintertid. Det tar lite tid att rida den rundan, ca 1,5 timme om man galopperar ganska mycket, så är det perfekt med lång fram- och avskrittning på väg dit och hem. Har ju som sagt ridit på hack två dagar vilket har funkat jättebra men idag testade jag bett igen. Ett rakt äppel-bett som Helge gått mkt bra på innan och det gjorde han idag också. Tror allt i munnen känns bra för honom nu.
 
 
Skrittade på långa tyglar ca 30 min genom byn. Han slappnar av mer då. Rider jag honom "ihop" verkar han tro att jag är beredd liksom. Lösa tyglar och låtsas som det regnar är hans melodi när det är "läskiga" saker omkring honom. 
Han var fin redan vid första galoppen och lyssnade bra både fram och tillbaka. Fast framåt behövde jag bara lossa på ringfingrarna lite så längde han ut galoppen. Galopperade länge i både galopperna i olika tempon i lätt sits med låga händer. Härliga häst! Och härligt väder.
 
 
Vi är verkligen bortskämda med vacker natur här omkring. Det är otroligt fint. Orsasjön, flera fina tjärnar med sandstränder, berg, skog, åkrar och ängar. Älskar det. Jag är en ute-människa helt klart.
 
 
Ännu en bild från idag,
Jag gillar absolut mitt långa hår MEN det är ofta ivägen... Har det ALLTID uppsatt när jag rider men det hamnar överallt ändå. Perfekt att ha en "fulhjälm" att rida i hemma och när det är soligt ute så kan man spara på den fina =P
 
 
 
Tycker det är så skönt att Grande kan gå utan täcke halva dagarna när det är såhär fint väder ute. Han är bara halvklippt och fryser sällan. Helge, som är nyklippt, får minsann ha täcke ett tag till. Han har ju dessutom shivering så rumpen skall hållas varm.
 
 
Idag har jag hämtat mina vita ridbyxor som jag vunnit på Tradera och mitt hårspänne med hårnät som mamma köpt på Hööks igår.
HELA min tävlingsklädsel (utom ridstövlarna då) (ridbyxor, kavaj, skjorta och spänne) gick på 449:- Det är ju löjligt. Det får man knappt en skjorta för i vanliga fall. Jag är nöjd. Det är fina kläder som passar jättebra. Det gör mig ingenting att jag inte har en Spooks-kavaj, ridbyxor från Animo och Könings-stövlar. Jag bryr mig, som jag skrivit förut mer om hur min häst går än om folk blir impade av min klädsel.
 
Här är spännet lite slarv-testat.
 
Lite god kvällsmat och en dusch. Sen är jag redo att sova. SÅ. TRÖTT.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0