Bruce

Har glömt att göra klart och publicera det här inlägget men här kommer en del av min konsert-upplevelse från 11 maj i år. En av de bästa kvällarna i mitt liv.
 
 
-------------------------------------------------
 
Här kommer min Bruce-upplevelse i lördags, i text. Det går knappt att beskriva men jag ska försöka. För min egen skulle mest så jag kan gå tillbaka och läsa sen. 
 
Vi stod där på golvet i arenan och väntade ca 2,5 timme innan Bruce och The E street band entrade scenen. Innan dess hade vi köat ytterligare 5 timmar men Bruce är värd all väntan, flera gånger om! 
 
Vi träffade ett trevligt par som vi pratade en hel del med medan vi väntade och vi tävlade också om vem som gissa rätt låt han skulle börja med. Vem som vann? JAG såklart, som det enorma fan jag är. Promised land var alltså först ut och den är ju SÅ BRA! Helt otroligt bra låt som dessutom innehåller mkt munspel, ett instrument jag verkligen gillar. Jag kan nog vartenda ord i den här låten och jag kan spela introt på munspel, inte lika bra som Bruce förstås men ändå =)
 
Här är den och det här är från i lördags, alltså när vi hade ståplats och stod högst en meter från scenen. 
 
 
Andra låten ut var Out in the streets. En låt jag gillat mer och mer på slutet. En "glad-låt" som är perfekt att köra bil till etc. 
 
Inte lördagens version tyvärr för den var mkt bättre än denna.
  
 
Tredje låten: We take care of our own, från senaste skivan. Inte en av hans bästa låtar utan bara en i mängden liksom. 
 
Wreckingball var fjärde låten ut. Även denna en låt jag gillar mer och mer ju mer jag hör den. 
 
Death to my hometown var nr fem. En låt kritikerna inte gillar spec mkt. De verkar inte gilla Bruces Irländska influenser men det gör jag! Älskar Irländsk musik. En riktigt "fet" låt med mycket tryck och go! En av de bästa på Wreckingball-skivan.
 
 
 
 
Nästa låt var Spirit in the night. Denna låt har jag inte lyssnat mkt alls på faktiskt men den är riktigt bra! En av Bruce tidiga verk som håller än idag. Refrängen är väldigt lätt att sjunga med i. 
 
 
Öppningsdelen är klar och dagens överaskning blir hela Born in the U.S.A-albumet! Det bästa han gjort enligt mig med många bra låtar, nästan alla faktiskt.
 
Titelspåret är först ut.
Born in the USA.
Tyvärr en låt som spelats sönder en del och som lätt missuppfattas om man inte vet vad den handlar om. Han dissar egentligen krigsmakten USA men många tror detta är en hyllningslåt. Hur som helst, slagkraftig är den! 
Här är lördagens version.
 
 
 
Cover me.

Mkt bra låt som också den har blivit bättre på sista tiden. Blåssektionen gör sitt när man ser och hör live. 
Hittade tyvärr ingen bra live-version.
  
 
Darlington county. Här springer Bruce mkt bland publiken och jag var såååååå nära att röra vid honom. Haha, det hade varit coolt! 
 
 
Working on the highway. Grym låt! Det är fart, det är lite 60-tals-sound vilket jag gillar och man blir på bugghumör direkt! Älskar den här låten, den gör mig glad. Tyvärr inte bästa ljudet på den här filmen men ändå, den är från i lördags. 
 
  
 
 
Downbound train. Enligt kritikerna var detta en av de bästa gångerna Bruce har framfört den här låten. Hos mig är den ingen favorit men går helt klart att lyssna på.
Här från i lördags. 
 
 
I´m on fire.
Ja...här har vi en av låtarna som knappt går att beskriva med ord. Inkörsporten vill varför jag älskar Bruce musik. Den är otroligt fin och i lördags var första gången jag hörde den live. Heeeeeelt fantastisk upplevelse.
 
 
No surrender.

Enligt Aftonbladet, en av tidernas mest romantiska inspelningar som även sitter fastnålad på mina vänstra revben. Ja, inte hela låten då, då hade jag avlidit, men refrängen sitter här och jag bär den med stolthet.
Här tillsammans med Brian Fallon från Gaslight Anthem (som för övrigt är ett mkt bra band med lite Bruce-influenser).
 
 
Bobby Jean.

"Åh herregud...åh herregud....åh herregud" är Marcus Larssons egna ord om denna låt. Den fick 5 + av honom så jag antar att det är idel lovord =) Jag har hört den för få gånger live för att kunna jämföra men det är helt klart en bra låt! 
 
 
I´m going down.
 
Det här är nog den Bruce-låt jag lyssnat på flest gånger av alla. Så jävla bra är den! Kan alla ord utantill baklänges typ, så mkt har jag lyssnat på den och att få höra den live igen var underbart!
Från lördagens konsert.
 
 
Glory days.
 

Väldigt bra låt som uppmanar till att hoppa och sjunga med. Här började jag dock bli trött på oavbrutet hoppande så jag stod still med händerna i luften och klappade som en dåre ist.
 
 
Dancing in the dark.
 
Ännu en låt man kan missuppfatta och tro att den är hur glad och lycklig som helst men det är den inte.
Det är när Bruce spelar denna han brukar ta upp någon på scenen, så också den här gången. Inte mig. Tyvärr! 
 
 
My hometown.
Riktigt fin ballad som får en att tänka och älska sin egen hemstad/by. Handlar om finanskris, fabriker som läggs ner, fattigdom osv.
Från i lördags:
 
 
Cadillac ranch.
Låten man vill spela samtidigt som man kör i en gammal amerikanare på väg till nån log-dans i sina 50-talskläder =) Partyhumöret är på plats lika snabbt som låten startar. 
 
 
Sen blev det en till låt från nyaste albumet. 
Shackled and drawn.
En till irländare som är grymt bra, bäst på hela skivan! Tänker mig hur man sitter på en pub i Irland med öl-stopet i ena handen medan den andra dunkar taktfast i bordet.
 
 
Waitin on a sunny day.
Den här låten har varit min favorit längst. Jag totalt avgudar den här låten och blir alltid glad av den! Näst efter I´m going down så har jag lyssnat mest på den här. Många gånger, om och om igen.
I lördags. Jag står där längst fram och skuttar hejvilt. Ser du mig? =P När man ser den här videon som är lite på avstånd så kan man förstå känslan att stå där i publikhavet och vara helt uppslukad av stämningen. Jag var rent lycklig!
  
 
Får fortsätta och göra klart det här inlägget framöver, några fler låtar blev det. To be continued.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0