Promenix.

Efter gårdagens galoppträning valde jag att ta en promenad med Helge idag. Det blev genom byn, en sväng på ca 6 km. Jag hade en liten tanke bakom dagens "resmål" och det var att få honom avslappnad genom byn. Han är som sagt väldigt vaken och uppmärksam och genom byn där det finns mkt att titta på blir han bara för mycket. Han har inte tid att lyssna bara på mig utan måste hålla koll på allt annat. Därför tog jag lite morötter i fickan och gjorde ledarskaps och förtroende-övningar på vägen. Vi gjorde halt, backade ( han kan backa på befallning medan jag står still och tittar framåt. Tål inte hästar (mattar som inte lärt dem) som inte backar när man ber dem och flyttar undan för tryck, därför har mina fått lära sig det. Lyssnar de inte på bara rösten lägger jag handen på bogen och då backar de alltid) och så fick han böja sig ner mellan frambenen för att ta morotsbiten, en övning som kräver att hästen litar på dig. De första gångerna jag gjorde så ville han ta den men ångrade sig, testade igen men fick lov att hålla koll på allt annat, provade igen osv. Sen tog han den och stod avslappnad vid mig innan vi gick vidare. Han var helt avslappnad på slutet och frustade och det ser jag som en seger. Räddkruka. Vi var ute över 1,5 timme men minst 30 min gick åt till alla stopp vi gjorde =)
 
 
 
Du har för mycket tok innanför pannbenet, precis som matte.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0