Förresten.

Kan ju dela med mig om lite mer som veterinären sa vid dagens tandkoll på Helge.
 
Om hästen krånglar med bettet och grejar mycket vid ridning kan bettet troligt vara för långt eller sitta för högt upp.
Två veck i varje mungipa gäller liksom inte längre för när man tar i bettet blir det för hårt tryck om bettet redan sitter så högt upp. Så ett tips är att länga sidostyckena ett hål på varje sida om din häst biter på bettet.
Många har för långa bett på sina hästar och det är inte heller bra. Det kan åka upp i gommen eller så försöker hästen lägga det rätt med sin tunga och "krånglar" varvid en del ryttare drar ihop nosgrimman hårdare. Självklart ska man ta reda på varför hästen "krånglar" ist för att lösa problemet tillfälligt genom att dra ihop nosen på den.
 
Jag drar aldrig ihop nosgrimman hårt på mina hästar. För mig är den till för att det inte ser klokt ut utan. Inte för att göra så att hästen inte kan röra munnen. Tänk er själv om någon dragit ihop munnen på er.
Nej, kolla upp hästens tänder eller sluta dra den i munnen om den "krånglar".
 
 
Väl inpassat bett och en nosgrimma som sitter bra men inte för hårt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0