Sista söndagen i december.

Kom hem vid 13-tiden idag och har sedan dess fixat stall, städat lite och tvättat, ätit god mat och ridit Grande. 
Det blir nästan alltid ridning i mörkret med honom för jag vill att de är ute i hagen när det är ljust. Det är hur som helst inga problem alls. 
Idag var han lika fin som sist, minst. 
Värmde upp med samma tänk, alltså massor av övergångar där jag ville ha honom lydig och kvick vilket han var direkt från början idag. Spänner han till och blir lite rädd för något är det dock inte samma lydnad på honom men så är det ju på de flesta hästar. Han släpper det iaf snabbt och kommer tillbaka igen. 
Jobbade även lite med galoppen idag. Trots att jag red barbacka kunde jag bara sitta still med handen helt stilla och han försökte inte gå iväg för fort eller gå upp ur formen. Överångarna från galopp till trav var det väl inte direkt någon bra kvalité på men det kräver jag inte i dagsläget heller. Båda galopperna kändes bra. 
På vägen hem låg han på lite för mycket i handen ibland så då fick jag göra halt och rygga och börja om. Sista traven var så där perfekt att jag bara satt och log. Kunde korta honom till riktigt kort trav och rida fram ur det med bibehållen form och takt. 
 
Han är härlig och väldigt välutbildad min Grandus. Det gäller bara att kunna plocka fram det och det har jag lyckats med de här sista gångerna. Det känns kul =) När han är på plats kan man göra vad man vill, slutor, öppnor, skänkelvikning, byten, osv. Extra kul känns det att kunna rida barbacka utan något som helst problem med balansen. Tror det stärker mig att rida utan sadel ibland och Grande verkar trivas ypperligt med det han också. 
 
 
 
Helge fick en kort promenad bara. Han ska tömköras med ordentligt imorgon.
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0