Kolik.



Igår var Grande dålig :(
Han låg i hagen när jag kom och han är en sån häst som inte ligger i hagen ens sommartid. Blev därför väldigt orolig och gick direkt för att hämta in honom.

Här följer hur jag gör när en häst har misstänkt kolik:
Är hästen ute tar jag in den i stallet. Eftersom jag alltid har melass hemma gör jag ordning en hink med melassvatten då hästarna tycker det är smaklikt och gärna dricker det. Jag ser till att hästen är varm och tar en promenad i skritt ca 20 min. Kollar om hästen har aptit, dock är det lite svårt ang att ge dem hö tycker jag. Man vill ju låta dem äta och få igång magen samtidigt som man inte vill låta dem vräka i sig några mängder om de ev har förstoppning. Tempar hästen och kollar hur dess tandkött ser ut. Grande hade ingen feber (37.1 är ingen feber på en häst) men hade ljust tandkött vilket tyder på vätskebrist. Magen var också lite för tyst. Han fick äta betfor med mycket vatten, linfrökaka och paraffinolja sen gick vi ut och gick 40 min till.

Hemma igen fick han en tuss hö och en hink till med melassvatten. Han gick på toa och åt med god aptit så jag åkte hem några timmar för att komma tillbaka till kvällningen och gå med honom igen. Då hade han druckit upp det goda vattnet och verkade må bra. Tog en 20 min promenad sen fick han sitt hösilage. Lyssnade på magen som lät ordentligt och tandköttet såg fint ut igen.

Idag mådde han fint och jag hoppas han fortsätter med det. Det var nog vätskebrist/förstoppning. Blir väldigt illa till mods när mina hästar är dåliga. Hälta är väl en sak men kolik och bronkit är lite läskigt.

Kommer fortsätta ge honom gott vatten och paraffinolja ett par dagar för att motverka ev återfall. Ni vet, den säkra sidan :)



Kommentarer
Matilda

Haha förlåt men HAHA! Du beskrev verkligen hur en helt vanlig dag kan vara. Minus sjuk häst kanske:( skönt att han kryade på sig! <3

2013-12-10 @ 07:41:58
URL: http://ww.showjumper.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0