Grande-ridning.

Alltså ridningen på Grande idag var OUTSTANDING! Han var så jäkla fin, lydig och mjuk. Jättekul!
 
Red barbacka på grusvägarna längs sjön i skenet av pannlampan. 
Började med att göra många, många övergångar mellan skritt och trav. Fick även göra halt och rygga några gånger när han var lite seg att ta förhållningen. Grande kan vara både seg framåt och "bakåt" men idag behövde jag bara använda spöt en gång precis i början sen lyssnade han på små, små drivande hjälper resten av passet. Övergångar är verkligen jättebra för att få dem att trampa igång bakbenen och bära sig själva. 
I början av passet gjorde jag rena övergångar för att lite senare kunna förfina ridningen lite och göra "flytande" övergångar/tempoväxlingar. Alltså att jag travar i normalt tempo, samlar upp en aning och rider saktare tills hästen är så nära det bara går att bryta av till skritt och då rider jag fram igen. Eftersom Grande inte är i någon toppform så får han bara korta sig några steg då det är jobbigt för dem. 
 
När han var "på plats" kunde jag rida hur jag ville och han bara hängde med. Ställa åt båda sidorna, övergångar, öka/minska tempo osv utan att han gick ur formen. Det är en underbar känsla när man bara kan vara stilla och fokusera på sin egen sits och position medan hästen är inom ramen i bra form hela tiden. På slutet kunde jag länga på tygeln och därmed hans hals rejält, också utan att han gick upp ur form. Han travade på med nosen långt ned och helt avslappnad. 
 
Grande är ingen lätt häst att få att arbeta i en ärlig form då han dels är stor och tung men även har gått på ridskola 5-6 år innan jag köpte honom. Det sätter sina spår även om han är en HELT annan häst idag. Idag var han dock en dröm att rida och jag tror jag hittat en knapp jag länge letat efter.
 
Riktigt roligt att han känns så fin trots sin relativt höga ålder. Det enda man får tänka på är att han inte får bli för kort i halsen för då kan hans andning bli en aning tyngre. 
 
Min älskade gamle man <3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nu kan jag inte säga att jag vill ha snö längre. Att vägarna är hårda är ju det sämsta under en vinter utan snö men nu när det är mjukt kan det lika gärna fortsätta så =) 
 
Nu blire Harry Potter!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0