Update.

Äntligen ledig fredag! Så grymt skönt att vara ledig varannan fredag faktiskt. Love it.
 
Lite uppdatering sen sist.
 
I tisdags fick båda hästarna en 30 min promenad, precis som i måndag. Helge hade ju gått 4 dressyrträningar veckan innan så jag tyckte lite återhämtning kunde vara på sin plats. 
På onsdagen hade jag tänkt rida ut och galoppera lite i skogen men när jag ridit ett tag började Helge halka jättemkt och hade då tappat en sko *fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuucccccck*. Fick hoppa av och vända hemåt. Hittade skon på vägen hem och lyckades efter många om och men slå på den igen. Inte lätt med en shivering-häst kan tilläggas. Ringde dock hovslagare ändå som kom igår och slog på den riktigt.
 
Jag fick ändra min plan lite och åkte därför till ridhuset igår och red. Ville inte rida ute på hårt underlag med skon som jag slagit på.
Hade gramanen igår men använde den inte alls, tyckte mest den var ivägen. Det gick iaf skapligt att rida och jag red många delar ur programmet.
Var bara jag och en till där så det var skönt. Dock blev jag inte irriterad när folk som skrittar inte håller sig innanför spåret och inte håller höger. Väldigt enkla regler som alla borde känna till och tillämpa. 
 
Åkte till Orsa även idag för genrep inför tävlingen på söndag. Ingen graman idag.
När jag gick in i ridhuset var det kaos! 3 hästar som tömkördes och två som red. 
Bra för Helge att vänja sig vid full fart som det kan vara på en framridning. Han tog det väldigt bra och brydde sig inte om nån av dem. Smygtittade lite på de små söta islänningarna bara. 
 
Skrittade fram länge och gjorde många stoora framdelsvändningar och flyttade undan rumpan rejält så han kom under sig med inner bak, det gjorde vi mycket på senaste Göran-träningen. Han var jättefin när jag började trava och orkade hålla sig lite kortare direkt utan protest. Han var följsam och väldigt lydig. Trav till halt utan stret. Böjde halsen ganska mycket på en stor volt i trav. Han följde tygeltagen bra och höll sig kvar på rätt spår utan att jag fick använda innerskänkel alltför mkt. Liiite lättare i höger varv. 
I galoppen var han inte alls så "på" som han brukar utan han väntade och orkade hålla ihop sig bra. 
 
Han var så mjuk och avslappnad att jag kunde fokusera mer på min sits och smågrejer som inte går att göra när han är "jobbig" att rida. På slutet kunde jag sitta i traven med helt stilla händer och bara finrida. Jättekul! 
 
MEN genrep ska väl gå dåligt? Hehe, jag sätter inget stort värde på hur det går på tävlingen. Det är bara träning och inget annat. Han behöver få komma ut och se saker och vänja sig vid hur det går till. Man måste börja nånstans =)
 
Nu en powernap sen ska jag ut och springa en långvända och senare kommer My som ska ge Helge akupunktur.
 
 
Klenkråkan 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0