Veterinärbesök.

Vart ska jag börja....
 
Igår när Lena tog in hästarna var Helge väldigt stel och hade 39,7 i temp så jag ringde veterinären och åkte hem från jobbet. När jag kom dit kunde inte Helge gå alls. De har boxar där de kan sticka ut huvudet genom dörren och det hade han gjort men när jag skulle be honom backa så jag kunde gå in till honom klarade han knappt att röra sig. Stackarn =(
Tvingade i honom lite vatten med en plastspruta och hängde upp en påse hö på dörren så kan kunde äta utan att röra sig.
Veterinären kom och det var en otroligt ovillig häst som vi tillslut fick ut på stallgången. Fick locka med mat och nästan dra ut honom. Det sved i matte-hjärtat kan jag lova.
 
Det har tagits blodprover för infektioner, fästingsjukdommar och lite allt möjligt. Det var svårt även för veterinären att veta vad det kunde vara. Helge fick iaf febernedsättande, antiinflammatoriskt och smärtstillande innan hon åkte och i morse stod min vanliga, superpigga och nyfikna häst i sin box och undrade när sjutton han skulle få gå ut?!
 
Gå ut får han dock inte. Misstanke på fång finns vilket blir stillastående häst, iaf idag. Ikväll slutar medicinen verka så får se då om han blir dålig igen eller om han håller sig bättre. Boxvila är how ever inte hans favoritsyssla men han har sällskap inne och en radio som står och skrålar. Han fick välja mellan klassiskt på P2 eller P3. Jag tänkte att han säkert ville lyssna på Morgonpasset så P3 it is.
 
Så. Jag ska tillbaka och kolla till honom innan jobbet och ge honom och ponnysjuklingen lite hö.
Veterinären ska fixa recept på medicin och dividera med sina kollegor om vad det kan vara. Fång, Erlichios, Borrelia...vem vet. Svaren på fästingproverna kommer tidigast imorgon så det är väl bara att vänta och hoppas på det bästa.
 
Utöver detta på passade inte heller den tredje och fjärde sadeln jag provat. Jag ger upp. Funderar på att bara rida i hoppsadeln och varva med tömkörning tills han fått mer muskler som kan bära upp en sadel bättre. Hoppsadeln ligger ju hur bra som helst så rida kan jag ju, om hästen blir bra. Suck.
 


Kommentarer
Elin

Håller tummarna för er, uppdatera sen om vad det var för något :/

2012-09-12 @ 13:48:33
URL: http://ryttargladje.blogg.se
Johanna

Har du provat albion? Dom är super! jag har en till salu!

2012-09-12 @ 16:55:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0