Times like theese.

 
 
 
 
Dagar som denna vill jag ha fler av. Några minusgrader, soligt, pigga hästar och glada ryttare.
 
Jag och Emelie red genom skogen till Våmhus. Galopperade längs sjön, travade genom byn och upp i skogen igen. Vi har det otroligt lyxigt då vi får en väg i skogen plogad varje vinter. De kör travhästar där så det är brett och man kan rida bredvid varandra.
 
Igår var ju motivationen obefintlig men idag var den tillbaka. Något jag har märkt funkar bra att jobba Helge med är att ställa några steg till höger, rakrikta, ställa vänster, osv för då koncentrerar han sig riktigt bra på mig och inte allt runtomkring. I traven gjorde jag först 10-4-10 sen 8-3-8. Det senare är vad vi klarar av på ett bra sätt just nu. Skulle jag byta efter färre steg skulle det nog bli vingligt och i obalans, men inom en snar framtid lyckas jag förhoppningsvis även med det.
 
Han var iaf väldigt fin uppe i skogen. Sista kilometern när vi travade var han superfin! Låg form, avslappnad och det gick att ställa om honom hur lätt som helst. Härliga häst! Och härliga ridvägar (vi är exmtremt bortskämda med ridvägar) och härliga solsken!
Grande var också pigg och så glad och det är så himla kul att se. Han fyller snart 20 men hänger med och vill, vill, vill! Lite för mkt ibland då han blir lite stark men det gör inte så mycket. Han är bortskämd pensionär nu och ska leva ett glatt, enkelt och roligt liv <3
 
 


Kommentarer
Elin

Det där med att variera ställningen fungerar på många hästar väldigt bra, effektivt för att just som du säger få hästen koncentrerad, man kan ju även öka kravet genom att sitta lite på inner sittben och böja dem igenom kroppen, men just för att de ska lossna i "ganaschen" (haha) så är omställningen så himla bra. Använder jag på våra hästar också, med några steg i taget, ibland fler ibland färre.

2012-12-28 @ 21:56:31
URL: http://ryttargladje.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0