Dressyrträning 121220

Dagens dressyrträning för Annica var super! 
Hon kände igenom Helge lite och hade en del tips att ge mig efteråt.
 
Jag är väldigt lätt i handen på honom så när hon hoppade upp och kräver lite mer stöd så accepterar han inte det och går inte fram ordentligt. Man kan se på filmen att hon måste banka till honom ibland. Så det måste jag ta igenom, erbjuda honom ett stöd och få honom att acceptera det. Jag är väl för mesig i min ridning ibland. Inte att jag är rädd utan att jag ger mina hjälper lite för försiktigt.
Det gäller även framåtdrivande skänkel. Han behöver få kvickare signaler och ta dem DIREKT, inte efter några sekunder. Ge honom en chans, tar han den inte så banka till. Hellre så än att sitta och smågnaga med skänkeln.
Så Annica gjorde många övergångar för att befästa just detta, samt att hon ville få honom att följa vändande tygeltag bättre. Även där har väl min försiktighet satt sina spår.
 
Jag har lite bra saker att träna på inför terminstarten nästa år, då vi för övrigt kommer rida en och en vilket kommer bli toppenbra!
 
*Bli kvickare. Både jag och häst. Jag behöver föregå honom, böja, vända, ställa, framåt, kortare gångarter, ställa lite högre krav helt enkelt och alltid aktivera honom.
 
*Ge honom ett bättre stöd i handen utan att bli hård eller låta honom hänga i handen eller streta emot.
 
*Slappna av i knän och lår och framförallt i avsaktningar från galopp till trav så jag lätt spänner mig och försöker tvinga ner mig i sadeln vilket ger motsatt effekt.
 
*Träna på att trava sakta och kort.
 
*Blir han stretig; håll kvar handen och driv framåt.
 
*Låt honom vara lång och låg och rid med lite längre tyglar så han får chansen att länga sig utan att jag rider med raka armar.
 
*Tempoväxlingar.
 
*Inte trycka med skänkeln hela tiden utan bara när det behövs, annars ska han gå fram själv.
 
Och en del annat.
Hur som helst så känns det bra inför nästa år och vi är på rätt väg.

Annica frågade om vi inte skulle ta och byta häst ett tag. Och nog hade det varit roligt att rida en häst som Tiger och få tillbaka Helge topptrimmad =P Hade jag varit gjord av pengar hade Helge fått åka till Annica nån vecka eller två men än så länge så tränar vi på på hemmaplan och fortsätter med träningarna varannan vecka. Annica ville rida honom lite varje gång och det tror jag kan vara bra så hon vet ännu bättre vad vi behöver träna på.
 

Här är filmen. På slutet rider jag en sväng. Tyvärr är inte galoppen med för minnet tog slut i kameran men vill ni se en jävla massa trav så kika på!
 
Såg nu att ljud och bild inte är synkade och att den börjar om efter några minuter. Skitprogram! Men nu orkar jag inte klippa om det....
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0