Söndag

Att ställa rätt krav på sin häst kan vara svårt. Man måste känna av dagsform på både sig själv och häst, vad man är på för humör, vad man gjort dagarna/veckorna innan osv.

Häromdagen, fredag var det nog, så var Helge helt slut. Han stod nästan och sov när jag gjorde ordning honom vilket inte hör till vanligheterna. Vi hade tränat galoppfattningar i skogen dagen innan och det blev ganska hårt för honom. Därför blev det väldigt lugnt i fredags. Rakt fram i skritt, trav och lite galopp i skogen utan några mer krav än att gas och broms funkade. Igår fick han en välförtjänt vilodag. Det passade bra då jag var med Karin till Älvdalen med två hästar på tävling och efter det var JAG helt slut också.

Idag var han sitt vanliga jag när jag gjorde ordning honom för en sväng till Orsa och dressyr på utebanan där.
Är nöjd med allt han gjorde idag. Lastning, ridning och så red Stina honom en sväng också, kul att se någon annan rida honom ibland även om det inte hör till vanligheterna då han har sina "hyss" för sig =)

Red mycket galopparbete idag. Han fattade oftast jättebra! Inget kickande knappt. Åttvolt med avbrott till trav och fattning av andra galoppen på mitten, rätt upp i galopp (svårt att galoppera på rakt spår med helt rakriktad häst!) fattningar från skritt, vilket vi sätter nu. Bra framsteg! Dock blir han lite överladdad och hoppar in i galoppen ibland. Iaf så fick jag honom avspänd i galoppen för första gången på....jag vet inte ens när. Bra, bra!

Fin och avslappnad trav på slutet. Gick direkt på galoppen efter framskrittningen för han var lite spänd och behövde få ur sig lite överskottsenergi.

På vägen hem lastade jag honom HELT SJÄLV! Whooop whoop! Det kändes mkt bra. Kanske kan bli ordning på oss till slut.


Såhär ser kommande veckas schema ut. For now.

Måndag: Uteritt i skogen

Tisdag:  Uteritt i skogen

Onsdag: Vila (skoning)

Torsdag: Dressyrträning för Annica Norén

Fredag: Promenad på hårt underlag

Lördag: Hoppträning för Fredrik Knutsson

Söndag: Lättare uteritt i skogen.


Kanske blir det inte alls så. Man måste ju som sagt anpassa sig efter hästen. Jag rider inte en hård dressyrträning om hästen känns trött tex. Jag betalar hellre för en utebliven träning än en veterinärvistelse med överansträngd häst.


Härlig söndag det här. Ligger mätt och belåten i soffan och ska ta en promenad till stallet för att göra klart det sista och ta in hästarna senare.







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0