Hittade Helge i Hippson.

Texten nedan är saxad från Hippson.se där en av bloggarna skriver om sin häst Rubina.

Där det står att endast en häst i Sverige är opererad så är det min Helge de skriver om.
Han har gått igenom mycket min hjälte. Man glömmer nästan bort det ibland.

Dagen efter hans operation. Notera "ärret" på halsen. Han var redan väldigt smal och utmärglad av att inte fått äta på länge.

Han blev iaf fin efter mycket tålamod, tårar, träning och kärlek. Hoppas verkligen han blir bra i sin hov igen..


http://www.hippson.se/riddagbok/Dressyrbloggen/wobblers-syndrom.htm#comments

"Wobblers or wobbler syndrome is marked by gait instability and is now recognized as encompassing a number of disease conditions. Cervical vertebral stenotic myelopathy is the classic form of the wobbler syndrome and is produced by spinal cord compression at the cervical (neck) level. It is a disease characterized by an abnormal gait in the front and/or hind legs. It is referred to as "wobbler" syndrome, as the horse may seem wobbly when walking or exercising. The severity of the observed signs varies among horses. Some horses may seem to have a stiff neck, appear weak or "lazy", stumble more than normal, or give missteps. Others may be reluctant to rise or fall easily. In reality, these horses suffer from "ataxia" from a proprioceptive deficit or loss of sense where their feet are placed. Sometimes the horse may appear "drunk" as it lacks perception of where its limbs are (spatial orientation)."

Den slutgiltiga diagnosen och det namn som Rubinas fel kommer gå under är det ovanstående, Wobblers syndrom. Hon har många av de ovan nämnda symptomen i varierande grader, men det tydligaste är att hon snubblar och faller. Hon har även försämrad balans och numera synliga rörelsestörningar. I USA har det förekommit operation vid Wobblers, med varierande resultat. I Sverige är enbart en häst opererad för detta. Operation är inte aktuellt i vårt fall, utan veterinärerna har uteslutit den möjligheten.

Inte heller någon ytterliggare konvalecens kan påverka förloppet positivt, snarare negativt. Hon är och förblir oridbar och är inte heller lämplig till avel, och inte heller lämplig som sällskap. Hon har ingen chans att tillfriskna och ingen behandling är aktuell. Hennes tillstånd i sig är inte dödligt utan hon skulle med lite tur kunna leva ett långt liv såhär.. Det kommer däremot inte att inträffa. Hon har inget värdigt liv och vantrivs med tillvaron som konvalecent, och som sällskapshäst vore det bara en tidsfråga innan hon skulle ramla och rent ut sagt slå ihjäl sig. Att hon idag är så pass frisk i övrigt är ett under, och att inget allvarligare hänt måste bero på änglavakt.

Jag har valt att vara väldigt försiktig med vad jag skrivit ut här, så tro mig när jag säger att det har pågått betydligt mycket mer än vad jag valt att dela med mig offentligt av. Den senaste tiden har varit extremt jobbig, inte minst då jag tvingats hantera en 4-årig häst med massvis av energi som samtidigt har dålig balans och när som helst kan ramla. Kombinationen överskottsenergi och wobblers är dålig och mycket otrevlig. Jag har upplevt att det först var i början av juli som hon utvecklade starkare symptom, i samband med att hon gick omkull och skaffade sig ett rejält överben. Sedan dess är min uppfattning att förloppet skenat iväg. Innan juli var symptomen mycket, mycket mindre så både jag och omgivningen tolkade det som ren unghäst-klantighet. Det var således inom mer 'normala' gränser.

De normla gränserna är för länge sedan passerade och nu när jag har fakta så har jag svårt att förstå att det inte inträffat något allvarligare än vad det faktiskt gjort. Det måste finnas en väldigt duktig skyddsängel, någon annan förklaring har jag inte. Att behöva ta bort henne enbart 4 år gammal är ett tungt beslut men bäst för alla inblandade. Visst skär det i hjärtat, men samtidigt känns det bra. Allt jag ville var att ha en diagnos och ett namn på hennes problem, vilket jag nu har fått. Förhoppningsvis kan försäkringsbolaget ge oss klartecken direkt så hon får vandra vidare så fort som möjligt. Det är inte lönt att dra ut på det, för hennes skull måste eländet få ett slut.


Kommentarer
Jennifer Forsberg

Hej Susanna,

Försäkringsbolaget ville ej täcka operation, tyvärr. Vi fick dock ut försäkringspengarna när vi tog bort hästen, det var inget bekymmer över huvud taget. Har följt din häst via Bukefalos och är så imponerad över eran resa tillsammans, vilken fantastisk hästägare du är! Hoppas att försäkringstvisten löser sig, och att du får många lyckliga år tillsammans med din kämpe till häst.

2011-02-12 @ 10:29:47
URL: http://www.dressyrbloggen.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0