När vi kom hem från Göteborg/Skara igår så...

foto2476 (MMS)

När vi kom hem från Göteborg/Skara igår så tömkörde jag Helge på banan. Han behöver mycket jobb utan ryttare för att bära sig själv ordentligt och hitta sin egen balans. Igår började jag med skritt längs fyrkanten med många halter och krav på att han skulle kliva igång ordentligt i skritten direkt efter halt. Sista tio tyckte jag blev riktigt bra. Trav på en stor volt och många övergångar blev det sen. I början ville han inte ta yttern men accepterade den ganska snabbt efter några varv. Fick honom att ta långa kliv med avslappnad men buren hals och nacke. Galoppen var väl inte riktigt lika bra ;) Han bockade mest och det blev lite kors och obalanserat. Gjorde 3 fattningar åt båda håll och när han galopperade rent berömde jag, bröt av till skritt och sedan en ny fattning från trav. Han orkar inte riktigt galoppera på volt så det kommer jag jobba vidare med för att få honom starkare. Det varvat med klättring, tömköra på "lyfta på benen" vägar i skogen och vila tills jag kan rida igen är mitt upplägg. Då tappar han iaf inget även om han inte blir riden. Och så kan det vara bra med en period utan ridning ibland. Förresten så har min väst kommit! :D Visar den ikväll.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0