Fick ett önskemål av Jessica att skriva om...

foto0630 (MMS)

Fick ett önskemål av Jessica att skriva om hans historia så här kommer lite om det. Lägger in bilder sen när jag har tillgång till dator. Började ju skriva på ett utkast om Helge förut och han riktigt långt, sen försvann det :( Iaf så köpte jag Helge när han var 3. Jag skulle egentligen inte ha en till häst men när jag såg annonsbilden så var det honom eller ingen. Vi åkte 70 mil enkel resa till Laholm för att titta på honom. Stannade dock och sov i Göteborg först. När vi kom fram till anläggningen och fick se honom var det väl ingen vacker syn direkt. Helge var väldigt tunn, gänglig, långhårig mitt i sommaren och såg väldigt trött ut. Jag fick se honom bli riden och såg direkt att han hade precis den traven jag hoppats på. Efter en stund satt jag själv upp och vi red ut en sväng. Hans steg var enorma! Man bara flög fram. Det var nog då jag bestämde mig. Veterinären kom, allt var okej, jag ringde försäkringsbolaget och så rullade vi mot Mora. Det var en av de varmaste dagarna den sommaren och jag vet inte hur många gånger vi stannade och bjöd vatten. Efter 10 långa timmar kom vi fram till stallet och Helges nya hem. Jag bestämde mig för att rida honom 3 gånger sen låta honom vila och gå på bete hela sommaren. När det blev slutet på augusti tänkte jag börja sätta igång honom igen. Vi fick gå försiktigt fram för han hade fått världens sadeltvång. Iaf så var det under hösten jag märkte mer och mer att allt inte var som det skulle med Helge. När han skulle backa drog han benen på marken och lyfte upp svansen, han stod bredbent med frambenen när han åt från marken, ungefär som en giraff och han skakade när man lyfte hovarna på honom. Jag ringde ut en veterinär som diagnostiserade växtvärk. Jag hade aldrig sett eller hört något liknande fick en annan magkänsla. Jag kunde inte lita på veterinären den där gången. Jag gav Helge helvila och fixade en tid på Ultuna. Forts nästa inlägg.



Kommentarer
Marit

Hej hej! Hittade till din sida via Jessica och läste Helges historia för några dagar sedan (hade inte möjlighet att kommentera då). Han är jättefin och vilken underbar historia han har. Helt suveränt att han blivit bra efter allt han gått igenom och vilken toppenmatte han har som gett honom chansen! Lycka till i framtiden! /Marit

2010-09-12 @ 23:14:16
URL: http://dressyrwelsh.zoomin.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0