En riktigt bra söndag.

Vilken dag det här har varit. En väldigt bra dag, till skillnad från gårdagen.
Vaknade av klockan lite innan nio. Vi brukar aldrig sova så länge men jag ställde klockan ifall och det behövdes nog. Hade väl sovit än om den inte ringt =)
Tog en riktig mysmorgon med ordentlig frukost och lite pyssel hemma. Efter tolv skulle vi båda iväg på olika håll.
Jag till stallet och Andreas skulle repa med bandet.
Jag fixade stallet, tvättade flugtäckena (de lär väl inte behövas mer i år, dock är knotten FÖRJÄVLIGA!!) och plockade fram lite tjockare täcken. Nu är det ju faktiskt oktober och kallt ute. Funderar på om jag ska klippa Helge innan helgens kurs? Han är dock inte spec långhårig så vi får se.
Dagens pass var riktigt riktigt bra med Helge.
Han var spänd och larvig när jag tog in och gjorde i ordning honom och det höll i sig i början av passet.
När jag började korta tyglarna och jobba honom gav det sig och han började lyssna på mig direkt. Bra framsteg där.
Först gjorde vi halter och tränade på att han inte ska titta upp och vara intresserad av allt annat när han stannar. Gick så där men förbättring efter ett tag. Sen flyttade jag honom i fram och bakdelsvändningar. På bakdelen är helt klart lättast, det har jag alltid haft lättast för men det känns som även Helge tycker det är lättare. Ska be Jessica känna efter nästa gång hon rider ifall det är jag som gör något galet. Sidvärts/skänkelvikning är han duktig på åt båda hållen, fast bara på nybörjarstadie, vi har inte gjort så mycket sånt än och bara i skritt.
Traven gick rätt bra från början. Red åttvolter och skrittade några steg i varvbytena, dock inte i varje så att inte skulle lära sig vart det skulle vara skritt.
Gjorde även halt från trav och han var väldigt lydig och fin.
I galoppen skulle det bockas och trillskas lite först men sen var han VÄLDIGT fin. Kort och bra galopp utan att lägga av. Fick till några riktigt bra språng men då fick jag lov att rida fram ur det så han inte skulle lägga av.
Jag är jättenöjd med dagens pass. Jag höll mig rak och ramlade inte framåt. Bra handställning för det mesta och jag kände mig stadig. Jag satt lite i traven och det kändes super! Känner i magen nu att jag suttit =) I höger varv är han lättare att sitta på än vänster så jag fick rida lätt lite i mellan åt men fick till det bra även i vänster tillslut.
Jag avslutade med att trava på raka spår med Helge lång och låg och det kändes också jättebra.
Kul när det är så här! Riktigt kul!
Grande fick bli tömkörd på ridbanan. Han blir alltid heltokig när man longerar eller tömkör honom. Om man smackar lite drar han järnet, bockar och tjuter =) Kul för gammelgubben.
Försökte mest få honom mjuk och böjlig vilket han blev ganska snabbt. Dock dyker han lite ibland så man får påminna honom att inte springa med huvudet i backen. När jag var klar med Grande fick de faktiskt gå in fast klokan bara var 4. Det är så sjukt mycket knott ute på eftermiddagarna så hästarna VILL INTE vara ute. De bara går fram och tillbaka vid grinden så då är det bättre att de får vara inne och ta det lugnt.
Lite bilder från idag.
Måste förresten klaga lite.
Köpte ett bett på Hööks för ett tag sen.
Sweet iron tredelat som efter bara några gånger rostade totalt! Skulle aldrig sätta in det i en hästmun igen. Kanske har använt det högst 10 ggr! Jäkla skitkvalité. Sista billiga bettet jag köpte.
Nu ska jag klämma i mig en pannkaka till, kolla klart på hoppdelen i fälttävlan (ryttar VM) och sen blir det nog sova.
Har en tuff vecka framför mig/oss. Tisdag, lördag och söndag längtar jag sååå mycket till! =)


Kommentarer
Anna

vad händer då då? =)

2010-10-03 @ 22:20:23
URL: http://jernpiller.blogg.se/
Rebecka

meningen är att det ska rosta, smakar sötare o många hästar gillar det. Rosten frömjar även saliven :) Det är inte farligt.

2010-10-11 @ 18:44:25
URL: http://rebeckawersten.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0