Brr!

Brrrrr!
Kylan ute har jag inte så stora problem med men nu är våran lägenhet kall också och DET är inte kul. Igår gick jag runt med täckbyxor inne hela kvällen. Det hade kanske inte behövts men det var skönt att vara helt varm for once. 

Läser lite bloggar där folk skriver att det är "svinigt kallt, hela -6!". Vilka klenisar. Idag var det -18 när jag åkte till jobbet, kupévärmaren hade inte gått men inte frös jag för det. Det finns något som heter varma kläder. Använd. 

Efter jobbet bar det av till stallet i vanlig ordning. Evelina hade ridit Grande och mockat åt honom så det slapp jag. Skönt. Sånna här kalla dagar är det skönt när det går fort i stallet.
Mockade, bytte vatten och la i maten i krubborna så fick hästarna gå in och äta medan jag packade hö. Det optimala vore om de kunde komma in och börja tugga lite hö innan kraftfodret men båda två (?) går bara runt och sprider höt i hela boxen och väntar på den goda maten so be it. Ingen av dem får några mängder kraftfoder och de äter ju hö i hagen större delen av tiden så de slänger sig inte över havren och co. 

Packa hö den här tiden är verkligen det värsta i stallet. Man fryser fingrarna av sig! Jag packar ca 25-27kg om dagen a åtta påsar och det blir kaaallt. Händerna lyckas jag aldrig hålla varma hur jag än gör.
Någon som testat sånna där påsar man bryter till och har i vantarna?



Helge slog på sig häromdagen (har jag skrivit om det?). Iaf så hade han en djup reva mellan hov och kronrand som jag gjorde rent igår och i förrgår. Idag fick bandaget sitta kvar (bomull, flexlinda och massa maskeringstejp) och när jag tar bort det imorn hoppas jag det dragit ihop sig. Lindad och boots runtom och ÄNDÅ lyckas han slå på sig. Den där hästen borde lindas in i bomull hela han och stå still i madrasserad box =)

Det här är liksom ingen ovanlig syn.
Nerblodat boots.



Tog en promenad igår med Helge och Evelina med Grande. Gick i 20 min och jag var helt svettig när vi kom tillbaka. Helge var lugn och snäll men gick så fort att jag nästan fick springa. Han tycker det är kul att se nånting annat än hagen förstås.

Nu snart ska jag slänga ut lite mer kläder på tradera och blocket men först: MAT!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0