Så det ska vara.

 
Jag brukar titta på klipp från Pferdiatv med Ingrid Klimke på youtube. Riktigt inspirerande. Det är så otroligt harmoniskt och ser så lätt och trevligt ut. Inga ihopdragna korta halsar med hårda händer och hårda skänklar som man ser allt mer nuförtiden. Usch, nej då är jag mer impad av ryttare som är väldigt lätta på alla sätt och inte låser hästarna. Tycker det är roligare att titta på dressyr på den här nivån på filmerna nedan än världscuper och liknande. Många av hästarna på den nivån rör sig stort med höga benrörelser men ser ut som hängmattor i ryggen och jättekorta i halsen. Man får tycka vad man vill men jag är inte imponerad av det öht. Sen är det klart att t ex Charlotte Dujardin mfl är trevliga att titta på men tyvärr är det alldeles för mycket hård ridning i alla led. Även hos amatörer såklart.
 
Det här är vad jag eftersträvar. En harmonisk häst som är lydig, mjuk och välriden. Har man läst tyska är det riktigt sevärda klipp. Och fattar man inte vad hon säger kan man bara titta och njuta.
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0